وزارت فواید عامه: کار ساخت راه ابریشم به‌زودی آغاز خواهد شد

چندی پیش اشرف غنی، رییس جمهور کشور به چین سفر کرد و در این سفر خواهان برقراری ارتباط مستقیم افغانستان با چین از دهلیز واخان شد. اکنون وزارت فواید عامه می‌گوید که به‌زودی کار ساخت راه ابریشم آغاز می‌شود.

به گفته‌ی نورگل منگل، معین تخنیکی  این وزارت، به‌زودی یک هیأت چینی برای گفت‌وگو در باره‌ی ساخت راه ابریشم وارد افغانستان می‌شود. آقای منگل می‌گوید که چین آمادگی خود را برای ساخت و بازسازی راه ابریشم اعلام کرده است.

افغانستان در تلاش است تا راه‌های مواصلاتی، تجار‌ی و ترانزیتی‌اش را بازسازی کند. به گفته‌ی مقام‌های وزارت فواید عامه، کار ساخت و بازسازی راه ابریشم هزینه‌ی زیاد ضرورت دارد و گفت‌وگوها در پیوند به موضوع تخنیکی و اقتصادی آن با هیأت چینی ادامه دارند.

به گفته‌ی مقام‌های این وزارت، در حال حاضر 44 کیلومتر این راه با کمک مالی بانک جهانی زیر کار است و قرار است 108 کیلومتر دیگر آن که 36.2 میلیون دالر هزینه نیاز دارد، با کمک مالی این بانک ساخته شود. اما‌ مقام‌های وزارت فواید عامه می‎‌گویند که کار ساخت این راه میلیون‌ها دالر هزینه خواهد داشت.

هرگاه طرح ساخت راه ابریشم عملی شود، این راه ایالت سین‌کیانگ چین را از طریق واخان بدخشان با افغانستان وصل می‌کند. آگاهان امور اقتصادی در این مورد می‌گویند، این راه ظرفیت وصل‌کردن افغانستان به چین، هند، آسیای میانه، ترکیه، آذربایجان و حتا کشورهای اروپایی را دارد.

هم‌چنان به گفته‌ی این آگاهان، ساخت راه ابریشم، افغانستان را به بزرگ‌ترین شریک اقتصادی جهان مبدل خواهد کرد‌ و نیز این راه باعث می‌شود تا دادوستد تجار‌ی بین افغانستان و چین افزایش یابند. چین یکی از قوی‌ترین کشورهای منطقه است که به ساخت راه ابریشم علاقه‌مندی نشان داده است.