حنیف اتمر: دولت از دوماه پیش استراتژی مبارزه با داعش را روی دست گرفته است

اطلاعات روز: مشاور امنیت ملی رییس جمهور می‌گوید که حکومت از دو‌ماه پیش استراتژی مبارزه با داعش را روی دست گرفته است. به گفته‌ی او، بر بنیاد این استراتژی، نخستین عملیات علیه این گروه، عملیات ولایت هلمند بود که در اثر آن رهبر محلی این گروه در این ولایت کشته شد.

حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی رییس جمهور‌ که دیروز (سه‌شنبه) در پیوند به افزایش ناامنی‌ها در کشور به مجلس سنا فراخوانده شده بود، گفت که گروه داعش خطری جدی برای امنیت ملی افغانستان است. آقای اتمر افزود که داعش به دنبال تهدید آسیای میانه از خاک افغانستان است.

پیش‌ از این سخنگوی رییس جمهور‌ حضور گروه داعش در افغانستان را تأیید کرده بود و اخیراً رییس جمهور غنی نیز گفته بود که حمله‌ی انتحاری در جلال‌آباد کار گروه داعش است. آقای اتمر گفت: «حکومت، داعش را منحیث یک خطر جدی و حیاتی برای منافع امنیت ملی افغانستان می‌بیند. درست همان‌طوری که القاعده، لشکر طیبه و گروه‌های دهشت‌افگن داخلی خطر هستند، این هم یک خطر است».

آقای اتمر گفت، گروه داعش به حاکمیت ملی افغانستان و کشورهای منطقه پابندی ندارد و این مناطق را در نقشه‌ی خلافت خود به عنوان خراسان می‌شناسد که یک شورشی پاکستانی باید رهبری آن را به عهده داشته باشد. اتمر افزود، داعش دشمنی است که باید با توام قوا علیه آن ایستاد. او گفت: «داعش سازمان تروریستی منطقه‌ای و جهانی شده و به افغانستان علاقه‌مندی خاصی دارد. نیتش تنها در مورد افغانستان نیست، بلکه در مورد تمام منطقه است».

هم‌چنان او در مورد علاقه‌مندی داعش به افغانستان گفت: «یکی از دلایل این است که از افغانستان بتواند کشورهای آسیای میانه و دیگر کشورهای همسایه افغانستان را با تهدید مستقیم رو‌به‌رو ‌سازد. به‌ خاطری به افغانستان علاقه‌مند است که آرزو دارد دسترسی به مواد مخدر پیدا کند و از آن منابع برای تمویل فعالیت‌های تروریستی خود استفاده کند».

مذاکره با طالبان

هم‌چنان حنیف اتمر دیروز در مجلس سنا در واکنش به نشست دو روزه‌ی قطر که برای گفت‌وگوهای صلح با طالبان برگزار شده بود، گفت که حکومت در این نشست نماینده‌ی رسمی نداشته و از دید حکومت افغانستان، این نشست رسمی نیست. آقای اتمر افزود، از آن‌جایی که حکومت در این نشست نماینده‌ی رسمی نداشته، مکلف به اجرای فیصله‌‌ی آن نیست. او تأکید کرد که دولت افغانستان تا کنون هیچ‌گونه مذاکره‌ی رسمی با طالبان نداشته است.

واکنش مشاور امنیت ملی رییس جمهور در حالی مطرح می‌شود که نمایندگان افغانستان با گروه طالبان در قطر گفت‌وگو‌های رو در رو داشته‌اند، ولی بر سر یک آتش‌بس احتمالی به توافق نرسیده‌اند. یک عضو طالبان که در این نشست حضور داشته، به رسانه‌ها گفته که «‌هیأت دولت، به ریاست قیوم کوچی کاکای رییس جمهور اشرف غنی، خواستند که ما جنگ را متوقف کرده و آتش‌بس اعلام کنیم. آن‌ها ما را برادر خطاب کرده و توصیه کردند که به افغانستان برویم و از قانون اساسی فرمان‌برداری کنیم».

هم‌چنان گفته می‌شود که در این نشست در مورد بازگشایی دفتر طالبان در قطر توافق شده است. اما آقای اتمر در واکنش به این نشست گفت، هر نظری که در نشست قطر ارائه شده، نظر شخصی افراد بوده و دولت افغانستان آن را قطعاً یک مذاکره‌ی رسمی نمی‌داند. او تأکید کرد: «ما هیچ‌وقت مذاکره‌ی پس پرده را قبول نکردیم و در این مورد پیش‌نهاداتی که وجود داشته، حکومت با قاطعیت تصمیم گرفته که مذاکرات مطلق باید رسمی و علنی باشند».

مشاور امنیت ملی رییس جمهور غنی افزود که گفت‌وگوهای صلح دو‌جانبه بوده و جانب سوم در این مذاکرات قابل قبول نیست. به گفته‌ی‌ اتمر، جانب سوم صرف می‌تواند نقش میانجی را داشته باشد؛ اما‌ در ترکیب تیم اصلی مذاکره‌کننده‌ها نیست. او گفت، کسانی ‌که می‌خواهند صلح کنند، دروازه‌ی صلح بر روی آن‌ها باز است و کسانی ‌که می‌خواهند جنگ کنند، فرزندان دلیر افغانستان در برابر آنان می‌ایستند.

این در حالی‌ست که افزایش ناامنی‌ها در برخی نقاط افغانستان و خصوصاً ولایت‌های شمال، واکنش‌ها و انتقادهای شدید نمایندگان را به دنبال داشته است. دیروز نمایندگان مجلس سنا در این مورد ابراز نگرانی کرده و از حنیف اتمر سوال‌هایی را در این زمینه پرسیدند.

آقای اتمر در پاسخ به پرسش‌های نمایندگان گفت: «این‌ها به این دلیل‌ به شمال کشور علاقه‌مند هستند که جنبش به اصطلاح اسلامی ترکستان شرقی، از آن‌جا می‌خواهد به چین داخل شود. انصارالله تاجیکستان از آن‌جا می‌خواهد به تاجیکستان داخل شود. جنبش به اصطلاح اسلامی ازبکستان علاقه‌مند است که از آن‌جا در داخل کشورهای آسیای میانه تا روسیه خود را برساند».

او با اشاره به این‌که داعش می‌خواهد جای پایی در افغانستان برای خود پیدا کند، گفت: «دشمن افغانستان که در گذشته پناهگاه‌های خود را در خارج از مرزهای افغانستان نگه‌می‌داشت، امروز در تلاش است که این پناهگاه‌ها را به داخل افغانستان بیاورند».

این در حالی‌ست که در روزهای اخیر حملات شورشیان طالب بر ولایت‌های قندوز، بدخشان، فاریاب و برخی دیگر از ولایت‌های شمالی افزایش یافته و درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و شورشیان در ولایت‌های قندوز و بدخشان جریان دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *