روز قلم در دانشگاه کابل گرامی داشته شد

اطلاعات روز: سازمان اجتماعی-فرهنگی «اندیشه و قلم» به همکاری شبکه‌ی «فعالان جوان برای اصلاح و تغییر» پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته از 16 ثور، روز قلم، تجلیل کردند. در این محفل که تعداد زیادی از نویسندگان، شاعران و قلم‌به‌دستان شرکت کرده بودند، جایگاه قلم و وضعیت نویسندگان را در افغانستان به بررسی گرفتند.

دکتر حفیظ شریعتی سحر‌ در مورد جایگاه قلم از بدو تاریخ تا اکنون صحبت کرده، قلم را سلاح فتح قله‌های سربلندی دانست. او به وضعیت نویسندگان در افغانستان اشاره کرده گفت: قلم ما در خدمت کسانی است که قاتل قلم اند. او می‌گوید، قلم ما راست نمی‌نویسد، «‌به ما از صنف اول مکتب تا سال آخر دانشگاه تاریخ دروغین درس داده می‌شود». آقای شریعتی هم‌چنان گفت، قلم ما اسیر است، اسیر کسانی که هنوز رسالت نویسندگی را درک نمی‌توانند.

پرتو نادری، یکی از شاعران کشور‌ به تکه‌شعری- «سخن بر مدار سلطان بگو، نه بر مدار علم خود»- اشاره کرد‌ و گفت: رسانه‌های ما و نویسندگان ما، در گرو مافیایی قرار دارند که بر مدار آنان باید سخن گویند. او به ممنوع‌الخروج اعلام‌کردن تعدادی از کتاب‌ها توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ‌ اشاره کرد و گفت، این وزارت با کدام سنجش و منطق این کتاب‌ها را ممنوع‌الخروج اعلام کرده است؟ او اضافه کرد، اگر وزیر اطلاعات و فرهنگ اعتراف کرده که کمسیون بررسی تخطی‌ها و شکایت‌های رسانه‌ای غیر‌قانونی بوده است، این کمیسیون باید مورد پیگرد قرار بگیرد.

آقای نادری افزود که این کمیسیون با آبروی رسانه‌های زیادی بازی کرده و نشرات آنان را غیر‌قانونی خوانده است. وقتی خود کمیسیون غیر‌قانونی باشد، چطور می‌تواند کار سایر رسانه‌ها را غیر‌قانونی بداند؟

در این محفل تعداد زیادی کتاب، از جمله کتاب‌هایی که از طرف وزارت اطلاعات و فرهنگ ممنوع‌الخروج اعلام شده بودند‌، نیز به نمایش گذاشته شدند.