آسمان‌خراشی که موترها را ذوب می‌کند!

آسمان‌خراش 37 طبقه‌ای که تا سال آینده در مرکز لندن به بهره‌برداری خواهد رسید، نه ‌تنها با نور خیره ‌کننده‌ی خود حرکت در پیاده‌رو را دشوار می‌کند، بلکه با مجتمع‌کردن پرتوهای نور باعث از بین ‌رفتن بدنه‌ی موترها می‌شود. آسمان‌خراش 200 میلیون پوندی که به خاطر شکل عجیبش «واکی‌تاکی» نام گرفته، بدون‌ شک چشم عابران را خیره می‌کند؛ اما متأسفانه نه آن‌طور که سازندگان آن انتظار داشته‌اند. این آسمان‌خراش علاوه بر‌این تاکنون پنل داخلی، آینه و بدنه‌ی موترهای متعددی را ذوب کرده که یکی از آخرین آن‌ها جگوار XJ است که تنها یک ساعت در معرض نور خیره‌ کننده‌ی بازتاب شده از آن قرار داشته است.

این آسمان‌خراش که در مرکز لندن ساخته می‌شود، به دلیل شکل مقعر خود نور را مجتمع کرده و به سطح خیابان باز می‌تاباند. اغلب عابران پیاده از دست‌های خود سایبان درست می‌کنند یا به شکلی تلاش می‌کنند از این نور خیره‌کننده در امان بمانند؛ اما از موترهای پارک‌ شده به‌زودی بوی پلاستیک سوخته بلند خواهد شد. برای جگوار XJ مارتین لیندسی نیز اتفاق مشابهی افتاده است. با این که او تنها یک‌ ساعت این موتر را پارک کرده، بوی سوختگی از پنل آن به مشام می‌رسیده و آینه‌ی بغل و بخش کنار شیشه‌ی پیش‌رو به‌وضوح جمع شده است. کارشناسان می‌گویند شکل عجیب این آسمان‌خراش باعث شده پرتوهای شدید نور به موترها بتابد و خرابی‌های جبران‌ناپذیری را در آن‌ها ایجاد کند.

این پدیده در بعدازظهرهای آفتابی بسیار شدیدتر است. ادی کانن، مهندس گرمایش و تهویه و یکی دیگر از رانندگان بدچانسی که موتر‌ خود را روبه‌روی این آسمان‌خراش پارک کرده، می‌گوید: «تمامی بخش‌های پلاستیکی سمت چپ موتر آب شده، چیزی از داش‌بورد باقی‌ نمانده و حتا به ‌نظر می‌رسد یک بوتل‌ نوشیدنی انرژی‌زا که درون موتر بوده، پخته شده است».

بررسی‌ها نشان می‌دهند، شکل مقعر واکی‌تاکی باعث شده پرتوهای نور منعکس شده در یک نقطه متمرکز شوند و حجم قابل‌توجهی از گرما تولید کنند. در حال حاضر، پارکینگ روبه‌روی این ساختمان تعطیل شده تا موترهای بیش‌تری آسیب نبینند. این آسمان‌خراش 37 طبقه که 160 متر ارتفاع دارد، سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید. در حال حاضر برای پیش‌گیری از خرابی موترهای بیش‌تر، سه محل پارک در اطراف آن بسته شده‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *