رییس جمهور غنی: جنگ تحمیلی را با جنگ جواب می‌دهیم

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی دیروز در کابل گفت که جنگ تحمیل‌شده را با جنگ جواب می‌دهیم، بدون این‌که آرزوی مقدس صلح را فراموش کنیم.

آقای غنی در نشست مشترک با کولیندا گرابار کیتاروویچ، رییس جمهور کرواسی در کابل گفت که جنگ به افغانستان تحمیل شده و مردم افغانستان هرگز تسلیم این جنگ تحمیلی نخواهند شد. آقای غنی از ارائه‌ی معلومات بیش‌تر در این باره خودداری کرد؛ اما در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت، این جنگ به دلیلی تحمیلی است که چند عنصر با هم یک‌جا این جنگ را به افغانستان تحمیل کرده‌اند.

غنی افزود که اقتصاد مافیایی جهانی یکی از این عناصری است که باعث ایجاد ناامنی‌ها شده و بستر حرکت گروه‌های تروریستی را به وجود می‌آورد. آقای غنی در این نشست گفت که برای حل مسایل داخلی، جنگ راه‌حل نیست، بلکه یک سیاست منسجم و مدبرانه نیاز است تا بتوان شهروندان افغانستان را در داخل کشور گرد‌هم آورد.

هم‌چنان رییس جمهور غنی افزود که اگر کشورهای منطقه با تروریسم مبارزه نکنند، این جنگ تنها در افغانستان محدود نخواهد ماند و شبکه‌های تروریستی همه‌ی کشورهای منطقه را هدف قرار می‌دهند. او گفت: «شبکه‌ی بین‌المللی تروریسم که تمام همسایه‌های ما را از هند تا روسیه هدف قرار می‌دهد، امروز می‌خواهد که از خاک ما برای بی‌ثباتی منطقه، دنیای اسلام و بی‌ثباتی بین‌المللی استفاده کند».

این در حالی‌ست که شورای امنیت ملی افغانستان اخیراً اعلام کرد که گروه‌های تروریستی از کشورهای مختلف در ولایت‌های شمالی کشور جابه‌جا شده‌اند و هدف اصلی گروه‌های تروریستی، یافتن پناه‌گاه در ولایت‌های هم‌مرز افغانستان با چین، تاجیکستان و ازبکستان است تا به این کشورها نفوذ کنند.

هم‌چنان آقای غنی در بخشی از صحبت‌هایش گفت، در حال حاضر این کشور به نمایندگی از کشورهای همسایه، منطقه و جهان با تروریسم می‌جنگد. آقای غنی گفت، عمل‌های وحشیانه‌ای مانند سربریدن را که در افغانستان انجام می‌شوند، کسانی انجام می‌دهند که به این کشور تعلق ندارند.

از سویی هم، آقای غنی تأکید کرد که برای حل مشکل‌های بیرونی باید راه بیرونی پیدا شود و در این مورد باید در جست‌وجوی کشورهای سوم و چهارم بود. او گفت: « در منطقه باید یک پیمان همکاری امنیتی و اقتصادی به وجود بیاید؛ چون این خطرها در یک کشور مهار شده نمی‌توانند».

این در حالی‌ست که گفته می‌شود تلاش‌های غنی در گفت‌وگوهای صلح برای آوردن طالبان روی میز مذاکره به نتیجه نزدیک شده‌اند.