رییس جمهور: برای رهایی ربوده‌شده‌‌ها پولی به ربایندگان نداده‌ایم

اطلاعات روز: 19 تن از 31 مسافر ربوده‌شده صبح دیروز دوشنبه (21 ثور) در ولسوالی جاغوری از چنگ ربایندگان آزاد شد‌ند. رییس جمهور غنی عصر دیروز در یک نشست خبری گفت، برای رهایی این 19 مسافر ربوده‌شده، هیچ‌گونه معامله و مبادله‌ای صورت نگرفته است. او تأکید کرد که پولی هم برای رهایی آنان داده نشده است.

اما چندی پیش رییس جمهور اعلام کرده بود که برای رهایی ربوده‌شده‌ها 6 میلیون دالر مصرف شده است. هم‌چنان سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری رهایی 19 مسافر ربوده‌شده را تأیید کرده گفت: «پس از روزها تحمل اسارت گروگان‌ها و نگرانی خانواده‌های آنان، اکنون خوش‌بختانه ۱۹ تن از ۳۱ نفر ربوده‌شده بر اثر تلاش‌های مستمر و موفقانه‌ی مقامات مسئول و نیروهای امنیتی کشور آزاد شده‌اند».

ظفر شریف، ولسوالی جاغوری گفته بود که 19 تن از 31 مسافر ربوده‌شده با وساطت ریش‌سفیدان آزاد شده و به مرکز این ولسوالی آورده شده‌اند. آقای شریف وضعیت صحی آزادشده‌ها را خوب توصیف کرد. او افزود که تلاش‌ها‌ برای رهایی 12 مسافر دیگر جریان دارند.

اما نصیر فقیری، یک عضو شورای ولایتی غزنی به خبرگزاری بخدی گفته که این 19 تن در بدل ۱۲ زندانی طالب که در بند حکومت افغانستان بودند، رها شده‌اند.

مردان نقاب‌پوش مسلح در چهارم حوت سال گذشته 31 تن از مسافران هزاره را از مسیر شاهراه کابل-قندهار در ولایت زابل از موترها پیاده‌ کرده و با خود بردند.

معاون رییس جمهور در باره‌ی این رویداد گفت که این ربایندگان تروریست هستند. او افزود که همه‌ی مقام‌های دولتی دست به کار شدند و زیر فشار افکار عمومی و اعتراض‌های گسترده‌ی مدنی، کار سختی را انجام دادند. او در رابطه به اعتراض‌های مدنی افزود‌: «واقعیت این است که متأسفانه سروصداهای رسانه‌ای و غوغا به‌پا‌کردن در شبکه‌های اجتماعی در برخی از مراحل‌ به پروسه‌‌ی آزادسازی ربوده‌شده‌ها صدمه زد و این امر را به تأخیر انداخت. جلب توجه عمومی و ایجاد بلوا از اهداف اساسی تروریست‌ها‌ست».

این رویداد آدم‌ربایی، واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌ها و محفل‌های مدنی به همراه داشت و از چند هفته بدین‌سو شماری از فعالان مدنی دو خیمه‌ی تحصن را در دو نقطه‌ی شهر کابل برپا کردند. معترضان حکومت را به بی‌توجهی و سکوت متهم می‌کردند.