رییس جمهور غنی: مرکزمشخص برای هم‌آهنگی بازگشت متحصصان کشور ایجاد شود

 اطلاعات روز: در خبرنامه‌ای دفتر رسانه‌های ریاست جمهوری آمده است که رییس جمهور غنی در نشستی با وزیر تحصیلات عالی کشور گفته که بخش بزرگ سرمایه‌گذاری بشری افغانستان در خارج از کشور صورت می‌گیرد و باید یک مرکز برای بازگشت کارشناسان در کشور ایجاد شود.

این نشست به منظور ارائه برنامه‌ی شصت روزه‌ی وزیر تحصیلات عالی در ارگ ریاست جمهوری برگزار شده بود.

به نقل از این خبرنامه، فریده مُهمند، وزیر تحصیلات عالی کشور برنامه‌ی صد روزه‌ی این وزارت را در عرصه‌های مختلف از جمله اصلاح نظام کانکور، بهبود کیفیت تدریس در دانشگاه‌ها، تسریع انکشاف نصاب درسی، مبارزه با فساد اداری و نهایی‌سازی پالیسی ملی تحقیقاتی و استراتیژی جندر ارائه کرد.

هم‌چنان آقای غنی تأکید کرد که بخش بزرگ از سرمایه‌ی بشری افغانستان در بیرون از کشور وجود دارد و باید به دانشجویانی که در خارج از کشور مصروف تحصیل هستند، توجه شوند.

او در این مورد گفت: «باید یک مرکز مشخص ایجاد شود تا زمینه‌ی برگشت متخصصان افغان را از خارج کشور مهیا سازد».

رییس جمهور، امتحان کانکور، بورسیه‌های تحصیلی و سیستم استخدام استادان را سه پروسه‌ی مهم خواند که باعث اعتبار وزارت تحصیلات عالی می‌شود.

هم‌چنان در خبرنامه‌ی ریاست جمهوری آمده است که آقای غنی خواسته تا دانشگاه‌های کشور از طریق تکنالوژی معلوماتی با هم وصل گردد و گفته که هندوستان در نظر دارد تا یک ماهواره‌ی را برای استفاده‌ کشور‌های عضو سازمان سارک که افغانستان نیز عضویت آن را دارد، به فضا بفرستد.