شرکت هوایی آریانا اتهام‌های وارده بر این شرکت را رد کرد

اطلاعات روز: مسئولان شرکت هوایی آریانا اتهام‌های وارده بر این شرکت را که گویا قرارداد پروازهای خارجی را به شرکت هوایی ماهان ایران داده و «افراد نقاب‌پوش» را با استفاده از هواپیماهایش از تهران و مشهد به سوریه و عراق انتقال داده را رد کرد.

محمدعمر مستور، مسئول اداری شرکت هوایی آریانا روز دوشنبه (18 جوزا‌) در نشستی خبری در کابل گفت که ادعاهای صورت‌گرفته ناشی از رقابت‌های ناسالم با شرکت هوایی آریانا بوده و هیچ سندی در این زمینه وجود ندارد که افراد نقاب‌پوش با استفاده از هواپیماهای این شرکت به سوریه و عراق منتقل شده باشند. آقای مستور در رابطه با سیستم عملیاتی پروازهای شرکت هوایی آریانا در داخل و خارج از کشور گفت: «هیچ پروازی بدون فهرست مسافر، ثبت هویت و بررسی پاسپورت مسافران صورت نمی‌گیرد. من نمی‌توانم بگویم چه کسانی می‌خواهند به حیثیت شرکت هوایی آریانا لطمه وارد کنند».

مسئولان این شرکت با اشاره به سیستم اقتصاد بازار آزاد می‌گویند که آنان هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارند و شرکتی که قرارداد را گرفته است، یعنی «ماهان»، باید در رابطه با نوعیت استفاده از پروازهایش پاسخ‌گو باشد.

این در حالی‌ست که قیس حسن، رییس کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس نمایندگان روز یک‌شنبه، 17 جوزا در جمع خبرنگاران در کابل گفت، اسنادی را به دست آورده که نشان می‌دهند، کشور ایران برای انتقال «افراد مشکوک» که بیشتر‌شان نقاب‌پوش بودند، یک هواپیمای شرکت آریانا مربوط به دولت افغانستان را به خدمت گرفته است.

آقای حسن گفت که این هواپیما از سوی شرکت ایرانی به نام «ماهان سپهر» به کرایه گرفته شده و در جریان یک‌ماه بارها به عراق پرواز کرده و حامل افرادی بوده که تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داشتند. او افزود که شرکت هوایی آریانا قرارداد پروازهای خارجی را به شرکت هوایی ماهان ایران داده و این شرکت «افراد نقاب پوش» را با استفاده از هواپیماهای افغانستان از تهران و مشهد به سوریه و عراق انتقال داده است.

هم‌چنان محمد‌فرهاد صدیقی، معاون کمیسیون مواصلات و مخابرات مجلس نمایندگان گفته بود که این کمیسیون اسناد موثقی در دست دارد که هواپیماها و خلبان‌های افغانستان مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرند. او گفت: «بر اساس نظارتی که از طرف کمیسیون ما صورت گرفته و هم‌چنان اسنادی که به ما رسیده است، این قرارداد غیرقانونی صورت گرفته و این را معاون آریانا و وزیر ترانسپورت هم تأیید می‌کنند که قرارداد غیرقانونی است».

اما محمدعمر مستور می‌گوید که شرکت‌های هوایی دیگر‌ هم در افغانستان قراردادهایی با شرکت‌های خارجی و هم‌چنان کشورهای همسایه دارند و این حق مسلم هر شرکت است که چنین قرادادهایی را عقد کند. او هم‌چنان تأکید کرد که آریانا حاضر است به هر نهاد امنیتی، عدلی و قضایی اجازه‌ی بررسی این شرکت را بدهد.

این ادعاها در حالی در رابطه با سوءاستفاده از هواپیماهای شرکت هوایی آریانا مطرح می‌شوند که شرکت‌های هوایی افغانستان برای بزرگ‌ترین عملیات سالانه‌ (انتقال زایرا‌ن به مکه) آمادگی می‌گیرند و رقابت تنگاتنگی میان‌شان جریان دارد.

شرکت هوایی آریانا در گذشته یکی از نامدارترین شرکت‌های هوایی در سطح منطقه بود. آریانا مدرن‌ترین هواپیماهای وقت را در اختیار داشت؛ اما در جریان جنگ‌های داخلی به‌شدت صدمه دید و حالا به خاطر عدم مصئونیت کافی، در فهرست سیاه اتحادیه‌ی اروپا و چند کشور دیگر قرار دارد.

دیدگاه‌های شما
  1. جناب محترم ضیأ مسعود نترس شف شف نگو شفتالو بگو ترس را در جان خود راه نده.
    ناپلیون را پرسان کردند در دنیا از چه میترسی جواب داد از ترس گفت اگر ترس در جانم آمد در تمام جنگ هاو زندگی شکست می خورم. کوشش کن ترس رادر جانت راه نده ورنه یک انسان پسیف خدای نخواسته در جامعه میگردی که از سایه خود هم خواهد ترسید در آن زمان بدرد جامعه و فامیلت هم نمیخوری.
    همه ملت میداند در راس دزد خیانت برادر فهیم خاین همرای برادر های کرزی خاین پول های کابل بانک را دزدی کردند بر علاوه فهیم خاین خانه وزمین هندو ومسلمان و دولت را هم دزدیده برادرهای کرزی خصوصا محمود کرزی مفلوک زمین های وزارت دفاع را در قندهار غضب کرده شهرک ساخته به همین منوال معاونین اش برادر خلیلی یک باند مافیا بودن کشور را به خاک دان برابر ساختند.اکنون فهیم مرده باز هم آرام ننشسته حال مردش شصت جریب زمین در تپه سرای شمالی بالای تپه بادام باغ احاطه کرده ازدور ترین نقطه شهر کابل معلوم میشود حتی از میدان هوایی کابل که بیش صد ملیون دالر ارزش دارد غضب کرده معلوم نیست که مرده مارشال چه پلان دارد مرده زمین خورک که در جهان کسی ندیده و نشنیده
    خواهش از شمااست سخنانت را پاک صاف روشن بدون ترس و حراس بیان کن دوره امتحانت به مردم است کوشش کن درقست تحصیل پول های کابل بانک پول ملت است جدی برخورد کنید اشرف غنی را کمک کن اگر می خواهی خدمت کنی مردم نامت را در تاریخ به خط زرین خواهد نوشت آرزوی کسب اعتماد مرذم را داری عقب قوم پررستی نگرد در عمل نشان بده مردم به زربین کارهای همه را زیر نظارت دارند چه در داخل و خارج کشور موفقیت برایت می خواهم. حاجی صبور

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *