ائتلاف ملی جوانان افغانستان؛ جوانان باید درتصمیم گیری های کلان نقش داشته باشند

جلیل تجلیل

ائتلاف ملی جوانان افغانستان روزپنجشنبه همایش بزرگی را به اشتراک هزاران جوان در راستای بررسی نقش جوانان درا نتخابات پیش رو، چالشهای انتخابات، فقرزدایی، رشداقتصادی، پروسه صلح، تقویت مشارکت جوانان در ادارات دولتی و کارآفرینی برگزار کرد. ‌به گفته‌ی مسئولان این ائتلاف، قرار است که ائتلاف دفاتر خود را در سرتاسر کشور باز و عملا در مسایل کلان کشوری سهم بگیرد. خان‌علی رادمند، رییس دارالانشای این ائتلاف معتقد است که هیچ‌تشیکل و سازمانی بدون در نظر گرفتن نقش جوانان کامل نیست. به گفته‌ی رادمند، ائتلاف ملی جوانان فعلا در نه ولایت کشور عملا فعالیت دارد و قرار است به‌زودی در سرتاسر کشور دفاتر خود را گشوده و برنامه‌های خویش را عملی سازد.

هرچند در این اواخر چندین ائتلاف کلان سیاسی در کابل شکل گرفته و تلاش دارند‌ در انتخابات پیش‌رو بتوانند کاندیدای واحدی را معرفی نمایند؛ اما هنوز موفق به این کار نشده‌اند. ائتلاف ملی جوانان معتقد است که هدف از ایجاد ائتلاف ملی جوانان افغانستان تنها به منظور انتخابات پیش‌رو نیست، بلکه تلاش صورت می‌گیرد تا بتواند در مسایل کلان دیگر سهم گرفته و ائتلاف جوانان را به یک جنبش کلان جوانان تبدیل نماید.

خان ‌علی‌ رادمند، رییس دارالانشای ائتلاف ملی جوانان افغانستان، هدف عمده‌ی ائتلاف را مبارزه با بی‌کاری و فقر، سهیم‌سازی جوانان در برنامه‌های کلان مملکت‌داری، نهادینه‌سازی ارزش‌های نوین جامعه‌ی بشری، بالا بردن سطح آگاهی مردم و زمینه‌سازی برای یک جامعه‌ی مدنی کارا عنوان نمود. هرچند تمام نهادها و احزاب سیاسی با ارائه‌ی برنامه‌های مختلف و جذاب در صحنه حضور یافته‌اند؛ اما کم‌تر توانسته‌اند که به گفته‌ها و وعده‌های‌شان جامه‌ی عمل بپوشانند.

سید انورالحق حیدریار، رییس ائتلاف ملی جوانان معتقد است که جوانان کشور 65 درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل داده و حضور پررنگ آنان می‌تواند در انتخابات پیش‌رو نقش تعیین کننده‌ا‌ی را بازی کنند. به گفته‌ی حیدریار، در انتخابات پیش‌رو، دو نکته‌ی مهم و اساسی را نباید نادیده گرفت. نظارت از روند برگزاری انتخابات و شرکت جوانان در آن. حیدریار ضمن تأکید بر شرکت جوانان در انتخابات علاوه نمود که هر‌شهروند‌ کشور مسئولیت دارند تا از روند برگزاری انتخابات نظارت نماید. قرار است که در همین هفته روند ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری و شورای ولایتی کشور نیز شروع شود.

کمیته‌ی زنان ائتلاف ملی جوانان ضمن تأکید بر شرکت زنان در انتخابات علاوه نمود که شناخت از کاندیدان و دادن رای آگاهانه می‌تواند در تغییر وضعیت زندگی زنان مؤثر واقع شود. حمیده وردک، رییس کمیته‌ی زنان این ائتلاف از زنان خواست تا در مراکز توزیع ‌کارت‌های رای‌دهی رفع و کارت اخذ نمایند. به گفته‌ی خانم وردک، گرفتن و اخذ کارت یک مسئولیت و استفاده‌ی درست و سنجیده شده برای دادن رای از مسئولیت‌های سنگین دیگری است که باید آن را بدانیم. این در حالی است که زنان در ائتلاف‌هایی که تا‌هنوز شکل گرفته و اعلام موجودیت نموده‌اند، نقش نداشته و به حاشیه رانده شده‌اند.

دوران علی حکیمی یکی از اعضای برجسته این ائتلاف با تأکید برانتخابات شفاف و عادلانه، به تبیین جایگاه جوانان درانتخابات پرداخته و گفت: ” انتخابات پیش رو، انتخاب جوانان است. جوانانی که آگاهند و هدفمند تصمیم می گیرند. تصمیم این جوانان موثریت ویژه برانتخابات دارد و می تواند گره گشا برای بسیاری از مسایلِ باشد که اکنون برای ما یک چالش است.” به باور آقای حکیمی فرصت دادن به جوانان و تأمین مشارکت آنان در عرصه های سیاسی و اقتصادی یک ضرورت بزرگ برای افغانستان نوین است. حکیمی با تأکید بر نقش جوانان درانتخابات، ازتمامی جوانان کشورخواست که درانتخابات مشارکت گسترده داشته باشند. حکیمی گفت که ائتلاف ملی جوانان افغانستان عملاً در راستای تقویت مشارکت جوانان درانتخابات کار وفعالیت خواهد کرد و به زودی برنامه های گسترده ی را دراین راستا عملی خواهد کرد.

انتقاد از گفتگوهای صلح

جواد میریان، عضو ائتلاف ملی جوانان معتقدگفت که برخورد حکومت وشورای عالی صلح با گروهی به نام طالب، ناکام و بی‌‎نتیجه بوده و باید با آنان از راه قدرت و زور وارد شد. به باور او طالبانی که افغانستان را دوست دارند و تنها روی بعضی مسایل مشکل دارند، در داخل کشور‌اند؛ اما آن دسته از افرادی که در بیرون از مرزهای کشور تحت نام طالب فعالیت می‌نمایند، طالب نیستند، بلکه مزدوران بیگانه‌اند. به گفته‌ی مسئولان ائتلاف ملی جوانان، طالبان بیرون‌مرزی افرادی‌اند که در بدل پول‌ بالای مردم بی‌گناه حملات انتحاری و مسلحانه را انجام می‌دهند که در برابر آنان باید ایستادگی صورت گیرد. اعضای ائتلاف ضمن تأکید بر تغییر روند مذاکره علاوه نمودند که ابزار‌ قدرت را نیز باید در نظر گرفت. این در حالی است که گروهی از زندانیان طالبان توسط حکومت پاکستان از بند رها می‌شوند. رهایی این دسته از زندانیان طالبان زمانی صورت گرفت که ریس جمهور کرزی طی سفری که به اسلام‌آباد داشت، از حکومت آن کشور خواست تا آنان را آزاد کند.

دیدگاه‌های شما
  1. سلام برادر
    من ایرانی هستم
    میخواهم با مدیر ائتلاف جوانان افغانستان صحبت کنم.

    میتوانید راهنمایی کنید؟
    ایمیل
    شماره تلفن
    Whatsapp
    Instagram

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *