طالبان رها شده از پاکستان، علاقه‌ای به زندگی در افغانستان ندارند

اطلاعات روز: زندانیان گروه طالبان که از زندان‌های پاکستان رهایی یافته علاقه‌مند بازگشت و زندگی در کشور نیستند. مقام‌های مسئول در وزارت امور خارجه‌ی کشور می‌گویند که مقام‌های پاکستان طی تماسی که با حکومت افغانستان داشته، گفته‌اند که زندانیان گروه طالبان که از زندان‌های پاکستان آزاد شده‌اند، علاقه‌مند برگشت به افغانستان نیستند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که قبلا نیز سخن‌گوی وزارت امور خارجه اعلام نموده بود که زندانیان رها شده از زندان پاکستان به نمایندگی‌های افغانستان در آن کشور تسلیم داده نشده است.

جانان موسی‌زی، سخن‌گوی وزارت امور خارجه کشور طی کنفرانس خبری‌ دیروزش به رسانه‌ها اعلام داشت که تلاش‌ها انجام شده تا زندانیان رها شده‌ی گروه طالبان به کشور برگردند. به گفته‌ی موسی‌زی، هرگاه آنانی که نخواسته باشند به کشور برگردند، در یکی از کشورهای منطقه زندگی نمایند تا شورای عالی صلح بتوانند با آنان در زمینه‌ی فرایند صلح و مذاکره با گروه طالبان تماس گرفته و صحبت نمایند. به گفته‌ی موسی‌زی، طالبان رها شده از زندان که می‌خواهند در پاکستان زندگی کنند، باید آدرس مشخص داشته و در دست‌رس باشند. قبلا نیز عده‌ی زیادی از زندانیان گروه طالبان از زندان‌های پاکستان رهایی یافته و بدون این که آدرس مشخص داشته باشند و به حکومت افغانستان تحویل داده شوند، رها شده‌اند.

هرچند شهروندان از حکومت پاکستان امیدواری جدی‌ای در زمینه‌ی صلح و روند حمایت از مذاکرات صلح ندارند؛ اما سخن‌گوی وزارت خارجه می‌گوید که پالیسی حکومت پاکستان در قبال افغانستان تغییر نموده و از آنان خواسته شده است تا بالای گروه طالبان فشار آورده و آنان را در زمینه‌ی صلح تشویق و ترغیب نمایند. قبلا نیز حکومت پاکستان در زمینه‌‌ اعلام حمایت نموده بود؛ اما تاهنوز گام عملی و مؤثر در زمینه بر نداشته است.

موسی‌زی هم‌چنان علاوه نمود که حکومت افغانستان مصمم است تا با گروه طالبان در کشور قطر مذاکرات را از سرگیرد، مگر این که باز شدن دفتر تنها برای مذاکره و فرایند صلح باشد، نه کدام مسایل دیگر. قبلا حکومت افغانستان باز شدن دفتر گروه طالبان را در قطر با لوحه‌ی امارت اسلامی مورد انتقاد قرار داده و خواهان مسدود شدن آن شد. به گفته‌ی موسی‌زی، از آن‌جایی که دفتر قطر آغاز‌ خوبی نداشت، دفتر طالبان در یکی از کشورهایی چون ترکیه یا عربستان سعودی گشوده شود. تا هنوز در زمینه‌ی گشایش دفتر گروه طالبان در یکی از این دو کشور تصمیم و فیصله‌ی صورت نگرفته است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *