روز اول ثبت نام بدون ثبت نام به پایان رسید

اطلاعات روز: کمیسیون مستقل انتخابات روند ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی را دیروز رسما آغاز نمود. با شروع ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی، هیچ‌یکی از کاندیدان ریاست جمهوری در روز اول به مرکز ثبت نام کمیسیون مستقل انتخابات حاضر نشدند. به گفته‌ی مقام‌های کمیسیون مستقل انتخابات، هرچند که تا هنوز هیچ‌کدام از کاندیدان به گونه‌ی رسمی اعلام و ثبت نام ننموده‌اند؛ اما 29 تن از کاندیدان احتمالی بسته‌های معلوماتی کمیسیون مستقل انتخابات را دریافت نموده‌اند.

نور محمد نور، سخن‌گوی‌ کمیسیون مستقل انتخابات در کنفرانس مطبوعاتی که در رابطه به روند ثبت نام کاندیدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی تدویر یافته بود، به رسانه‌ها اعلام داشت که روند ثبت نام کاندیدان از 25 سنبله شروع و تا 14 میزان ادامه دارد. به گفته‌ی نور، به تعداد 1126 تن از کاندیدان شوراهای ولایتی که 67 تن آنان زنان‌اند، و 29 تن از کاندیدان ریاست جمهوری بسته‌های معلوماتی را از دفتر کمیسیون مستقل انتخابات در مرکز و ولایت‌ها دریافت نموده‌اند. هرچند کمیسیون مستقل انتخابات از افراد مشخص در زمینه‌ی بسته‌های معلوماتی این کمیسیون نام نبرد؛ اما زمزمه‌هایی و‌جود دارند که احمد ضیا مسعود، داکتر عبدالله عبدالله، حنیف اتمر و محمد محقق از جمله‌ی افرادی‌اند که این بسته‌ها را دریافت نموده‌اند.

مطابق به قانون انتخابات کشور، هرکسی که خواهان نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی باشد، ضمن این که تابعیت افغانستان را داشته و از والدین افغان متولد شده باشند، از طرف هیچ‌یکی از محاکم با صلاحیت به جرم و جنایت محکوم نشده باشد. این حکم روی معاونان کاندیداهای ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی نیز صادق می‌باشد. کاندیدان ریاست جمهوری با باز کردن حساب بانکی یک میلیون افغانی و داشتن صد هزار کارت رای‌دهی از 22 ولایت کشور، می‌توانند خود را کاندیدای ریاست جمهوری نمایند؛ اما شوراهای ولایتی با در نظرداشت نفوس آن ولایت، می‌توانند بین 200 تا 600 کارت رای و باز نمودن حساب بانکی 20 هزار افغانی خود را کاندیدای شوراهای ولایتی نمایند. کاندیدان شوراهای ولایتی که بتوانند موفق شوند یا هم 2 درصد از آرای معتبر را به دست بیاورند، پول آن‌‌ها واپس داده می‌شود و در غیر آن به خزانه‌ی دولت منتقل می‌‎شود.

هرچند که نگرانی‌ها در زمینه‌ی برگزاری انتخابات و چالش‌‌های امنیتی آن وجود دارد؛ اما کمیسیون مستقل انتخابات در زمینه‌ی برگزاری آن مصمم است و آماده‌گی لازم را دارد. به گفته‌ی نور، ضمن آمادگی‌ها در زمینه‌ی برگزاری انتخابات، تا به حال یک ملیون و دوصد و هشتاد هزار نفر کارت را‌ی‌دهی گرفته‌اند که در این میان 360 هزار تن آنان را زنان تشکیل می‌دهند. روند توزیع ‌کارت‌های را‌ی‌دهی در ولایت‌ها و مرکز جریان دارد و قرار است که جهت تشویق و حضور‌ زنان در انتخابات، مراکز سیار توزیع کارت‌های رای‌دهی در قریه‌های دور‌دست کشور از 5 میزان به بعد راه‌اندازی گردد. این روند تا 45 روز دیگر تمدید شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *