نمایندگان به قوه قضائیه: اگر طالبان را محاکمه نمی کنید، دکان تان را ببندید

اطلاعات روز: شماری از نمایندگان در نشست دیروز مجلس نمایندگان، آزادی زندانیان طالب و محاکمه نکردن آن‌ها را باعث گسترش ناامنی در کشور تلقی کردند. غلام حسین ناصری، عضو مجلس نمایندگان گفت، اگر قرار باشد دشمنان ملت محاکمه نشوند، بهتر است که «دروازه‌ی دکان قوه‌ی قضائیه» را ببندید. او هم‌چنان گفت که در هیچ‌جایی از قانون اساسی نیامده که رییس جمهور می‌تواند خون انسان‌های مظلوم را ببخشد و قاتلان آن‌ها را بدون محاکمه رها کند. او گفت که رییس جمهور نمی‌تواند با خون مردم معامله کند. اگر دشمنان و قاتلان مردم را بدون محاکمه آزاد می‌‌کند، بهتر است که دروازه‌ی قوه‌ی قضائیه را با مصرف‌های گزاف آن ببندد.

گروه طالبان در طی این دو دهه در افغانستان، فجیع‌ترین جنایت‌ها را در حق مردم مرتکب شده است. به باور برخی از آگاهان، رها کردن زندانیان طالب، باعث تقویت گروه طالبان و گسترش نا‌امنی در کشور می‌شود. بشیر احمد تینج، یک عضو مجلس نمایندگان به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت، تجربه‌ی آزادی طالبان از زندان، در طول چند‌سال گذشته نشان داده که آن‌ها بعد از رهایی نه تنها به روند صلح کمکی نکرده‌اند، بلکه همان جبهه و گروه خود را تقویت بخشیده‌‌اند. به باور او، توانایی بیش‌تر طالبان نسبت به سال‌های گذشته، نشان‌ دهنده‌ی آن است که زندانیان آن‌ها بعد از رهایی به گروه خود پیوسته و عملیات تروریستی بیش‌تری را در افغانستان عملی کرده‌اند.

به گفته‌ی آگاهان، حکومت در طی چند‌سال گذشه تمام‌ فرصت‌ها، سرمایه‌ها و قوت‌های جامعه‌ی جهانی را برای قانع کردن طالبان، صرف پروسه‌ی صلح نموده است. دست‌آوردی که از این تلاش چند‌ساله امروزه به دست مردم افغانستان قرار گرفته، همین ناامنی و کشتار بی‌رحمانه است که از سوی گروه طالبان صورت می‌گیرد.

به باور غلام حسین ناصری، آزادی طالبان زندانی بدون محاکمه، توسط رییس جمهور، دلیل عمده‌ی ناامنی در کشور می‌باشد. او در این زمینه گفت: «‌من مسئولیت مستقیم افزایش نا‌امنی را در سیاست‌های غلط و غیر‌انسانی رییس جمهور که ملت را به بن‌بست سیاسی و بحران امنیتی کشانده است، می‌دانم.» او هم‌چنان گفت که عفو قاتلان مردم توسط حامد کرزی و حکومت در قبال خون و ناموس و شرف مردم از زندان‌های متعدد افغانستان باعث شده که هر‌روز نا‌امنی در کشور بیش‌تر گردد. در همین حال، بشیر احمد تینج به اطلاعات روز گفت، حامد کرزی تا آخرین روز حکومت خود تلاش می‌کند با طالبان به هر‌نحوی، ولو شریک ساختن به حکومت و دادن بخش‌های کشور به آن‌ها‌، کنار بیاید تا تلاش 6 ساله و بی‌فایده‌اش به نتیجه برسد.

به باور این آگان، ‌گروه طالبان عامل بدترین جنایت‌ها در افغانستان است و رهایی زندانیان این گروه به روند صلح در افغانستان کمکی نخواهد کرد‌، بلکه آن‌ها دوباره به همان جنایت‌ها ادامه خواهند داد. بنا‌براین، حکومت با رهاسازی زندانیان طالب، روند صلح را تقویت نخواهد کرد، بلکه بیش‌تر زمینه‌ی جنایت و کشتار مردم بی‌گناه را برای طالبان فراهم خواهد ساخت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *