کابینه طرح رخصتی‌ در روزهای جمعه و شنبه را تصویب کرد

اطلاعات روز: طرح رخصتی‌ هفته‌وار در روزهای جمعه و شنبه از سوی کابینه کشور مورد تصویب قرار گرفت.

در نشست روز پنج شنبه کابینه به ریاست رییس جمهور غنی، این طرح از سوی وزارت کار، امور اجتماعی و شهدا و معلولین پیشنهاد شده که مطابق آن روزهای جمعه و شنبه در هر هفته در سراسر کشور رخصت خواهد بود.

همزمان به وزارت‌های عدلیه، مالیه و کار و امور اجتماعی شهدا و معلولین وظیفه داده شده تا طرح جامع تعدیل قانون کار را آماده کنند.

هنوز معلوم نیست که این طرح از چه زمانی به مرحله اجرایی قرار خواهد گرفت؛ اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر قوه اجراییه منتظر تعدیل قانون کار و فرمان تقنینی رییس جمهوری در این مورد است.

در حال حاضر بر اساس قانون کار کشور، تنها روز جمعه به عنوان رخصتی هفتگی رسمیت دارد و کل ساعات کاری رسمی در هفته به ۴۰ ساعت می‌رسد.

در سال ۱۳۸۸ شورای وزیران طرح رخصتی دو روز در هفته (جمعه و شنبه) را برای تصویب به مجلس نمایندگان فرستاده که مطابق آن ۴۰ ساعت کار در پنج روز هفته در نظر گرفته شده است.

در آن زمان که این طرح به مجلس نمایندگان رفت، برخی از اعضای مجلس از آن انتقاد کردند و گفته بوند که ملحوظات شرعی در این مورد وارد است.

با این حال، کابینه اعلام کرده است که طرح تعطیلی جمعه‌ها و شنبه‌ها «متکی به تعامل موجود در کشورهای اسلامی بخصوص عربستان سعودی، امارات، قطر، مراکش، مصر و بنگله دیش و با در نظر داشت صرفه جوئی در مصارف دولتی، جلوگیری از آلود‌گی هوا و تراکم بیش از حد باشندگان در موقع ازدحام ترافیک ترتیب و توقع می‌رود تا در جهت کاهش مرگ و میر باشندگان کشور؛ بخصوص اطفال و کهن سالان، ناشی از آلودگی بیش از حد هوا مورد تایید قرار گیرد.»

از سوی هم دو سال پیش دولت به‌خاطر جلوگیری از شیوع یک نوع مریضی و آلودگی هوا در شهر کابل، روزهای پنج‌شنبه و جمعه را برای اداره‌های دولتی و دانشگاه‌ها رخصتی اعلام کرد. با آن‌که این طرح برای مدت یک سال بود؛ اما تاکنون این دو روز در کابل رخصت است.

با این که روزهای پنج‌شنبه و جمعه در کابل رخصت است؛ اما کشورهای غربی و شماری از نهادها و مؤسسات خارجی روزهای شنبه و یک شنبه رخصت هستند که این امر باعث مشکلات فروان برای مردم شده است. با این وضع گفته می‌شود که عملاً چهار روز در کابل غیرقابل استفاده‌اند.

با تصویب این طرح جدید انتظار می‌رود که مردم برای انجام کارهای شان کم‌تر به روزهای رخصتی بربخورند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *