دوستم: روابط دیپلوماتیک با پاکستان را قطع کنیم

اطلاعات روز: به دنبال انتقاد از عمل‌کردها و سیاست‌های پاکستان در برابر افغانستان، عبدالرشید دوستم، معاون اول رییس جمهور بر قطع روابط دیپلوماتیک با این کشور تأکید کرده است.

آقای دوستم با اشاره به سیاست‌های پاکستان در قبال اوضاع در افغانستان در جریان چهار دهه اخیر گفته که پاکستانی‌ها در طول این مدت با افغانستان بازی کرده است و نباید بیشتر از این فریب این کشور را خورد.

به نقل از طلوع نیوز، آقای دوستم گفته است:«ما باید موقف واضح و جدی داشته باشیم، به پاکستان بگویم تو که این قدر سال‌ها با ما بازی کرده میری، ما هم روابط دیپلوماتیک را با تو قطع می‌کنیم.»

جنرال دوستم هم‌چنان افزوده که دوست و دشمن باید روشن شود و مردم باید در برابر دشمن بسیج گردند.

آقای دوستم گفته:« موضع گیری‌ها باید روشن باشد، من می‌گویم دشمن یا قاتل مردم افغانستان، کسی دیگر چیزی دیگر می‌گوید، این نزد مردم هم یک پرسش بود، جنگ خو تنها با تانک و توپ برده نمی‌شود، به لشکر یک انگیزه نیاز است که گفته شود به‌خاطری چه می‌جنگی به‌خاطری معاش و یا وطن و مردم.»

درهمین حال، ریاست اجرایی حکومت گفته است که حکومت افغانستان و نیروهای خارجی مستقر در این کشور لانه‌های هراس افگنان را در هر جای که شناسایی نمایند حتا اگر این لانه‌ها را در پاکستان بیابند آماج قرار خواهند داد.

از سوی هم دوستم در مورد عملیات که او رهبری می‌کند گفته است:« کسانی این حرف‌ها می‌زنند که بسیار کوتاه فکر می‌کنند، می‌گویند که دوستم پشتون‌ها را سرکوب می‌کند و ازبیک‌ها را مسلح می‌سازد، غیره وغیره همه این حرف‌ها پوچ‌اند.»

در روزهای اخیر و پس از حمله‌های مرگ‌بار طالبان در کابل، رهبران حکومت وحدت ملی از پاکستان به‌خاطر حمایت این کشور از هراس افگنان به شدت انتقاد کردند.

رییس جمهور غنی گفته بود که تا هنوز لانه‌های تربیت انتحاری و کارخانه‌های ساخت بم‌هایی که مردم بی‌گناه ما را به خاک و خون می‌کشند مثل گذشته در آن کشور(پاکستان) فعال است.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت با انتقاد از عدم همکاری پاکستان در امر مبارزه با تروریزم و روند گفت‌وگوهای صلح افغانستان و طالبان گفته بود که پاکستان تاهنوز یک گام صادقانه در این راستا برنداشته است.

به دنبال این انتقادها روابط کابل- اسلام‌آباد به شدت تیره شد. هرچند از آغاز تشکیل حکومت وحدت ملی روابط این کابل- اسلام‌آباد نسبت به دوران حکومت قبلی بهتر شده بود؛ اما در روزهای اخیر که قرار است دور دوم گفت‌وگوهای صلح با طالبان برگزار شود، روابط دو کشور به تیرگی گرویده و برگزاری دور دوم این گفت‌وگوها نیز نامعلوم است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *