دوستم: آن‌هایی که من را به نسل کشی متهم می‌کنند زبان آی اس آی اند

اطلاعات روز: جنرال دوستم، معاون اول رییس جمهور که در این روزها در خط مقدم جنگ علیه طالبان در شمال کشور نیروهای امنیتی را شخصاً رهبری می‌کند، گفته است کسانی‌که او را به نسل کشی متهم کرده‌اند زبان آی اس آی اند و به دستور پاکستان این گونه حرف‌ها را علیه او می‌گویند.

جنرال دوستم هشدار داده که در این مورد به شورای امنیت اعتراض خواهد کرد و این افراد مورد پیگرد قرار خواهند گرفت.

به دنبال پیشروی‌های دوستم در ولایت فاریاب علیه گروه طالبان، ضاالحق امرخیل، کارمند سابق کمیسیون مستقل انتخابات، جنگ جنرال دوستم در شمال کشور را جنگ در برابر یک قوم خاص خوانده و گفته بود که دوستم در شمال، قوم پشتون را نسل کشی می‎کند.

جنرال دوستم با رد این ادعاها گفته که او قوم پشتون را مطرح و حمایت کرده است و کسانی که چنین اتهامات را بر وی بسته‌اند پشتون‌های آی آس آی‌ هستند.

دوستم بیشتر از یک ماه است که در ولایت‌های شمالی کشور در خط مقدم جبهه، جنگ علیه تروریستان را رهبری می‌کند. گزارش‌ها از شمال می‌رساند که نیروهای امنیتی به رهبری دوستم در برابر طالبان پیشروی‌های خوبی کرده و چندین ولسوالی ولایت فاریاب را از وجود طالبان پاک‌سازی کرده‌اند.

هم‌چنان گفته می‌شود که گروه طالبان در این جنگ‌ها تلفات سنگینی را متقبل شده‌اند. با این حال برخی‌ها دوستم را به نسل کشی متهم می‌کند.

پیش از این نیز جنرال دوستم در مورد عملیاتی که او رهبری می‌کند و اتهام که به او بسته شده، گفته بود:« کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، بسیار کوتاه فکر می‌کنند، می‌گویند که دوستم پشتون‌ها را سرکوب می‌کند و ازبیک‌ها را مسلح می‌سازد، غیره وغیره همه این حرف‌ها پوچ اند.»

از سویی هم، در روزهای اخیر مقام‌های ارشد دولتی، پاکستان و اداره استخبارات این کشور را متهم کردند که در جنگ افغانستان دست دارند.

اخیراً جنرال دوستم با انتقاد از سیاست دوگانه این کشور گفته بود که جنگ شمال جنگ افغانستان با  آی اس آی است. او هم‌چنان خواهان قطع روابط دیپلوماتیک با این کشور شده بود.

در همین حال به تاریخ 30 اسد، کاروان حامل دوستم در ولسوالی قیصار ولایت فاریاب مورد حمله گروه طالبان قرار گرفت. گفته شده بود که یک مأمور آی اس آی نیز در این حمله دست داشته است.

هم‌چنان دو روز پیش سه فرد انتحاری قصد ترور جنرال دوستم را داشتند که از سوی نیروهای او بازداشت شدند. این افراد می‌خواستند دوستم را باز هم در ولسوالی قیصار مورد حمله قرار دهند.

دیدگاه‌های شما
  1. یک تعداد ازپشتون ها به وحدت ملی ملت افغانستان باورندارد پشتون های مانند ضاالحق امرخیل بدون شک شبه مزدور پاکستان استند نمائینده گی ازآی اس آی میکنند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *