رييس جمهور: جنگ افغانستان عوامل بيرونى دارد

حامد کرزی، رييس جمهور مى‌گويد که جنگ افغانستان‌ عوامل بيرونى دارد و اگر چنين نمى‌بود، هیچ‌گاه افغان‌ها از امریکا نمى‌خواستند تا صلح را در افغانستان تأمین نماید. رییس جمهور کشور‌ دیروز در نشستى که با بیش از ۵۰۰ جوان در ارگ ریاست جمهوری داشت، گفت که جنگ سه دهه‌ی اخير در افغانستان، عوامل بيرونى دارد و در اين مدت‌ کشور از بيرون تخريب شده است و اين کار ادامه دارد. وى افزود: «به همین منظور، افغان‌ها از امریکا مى‌خواهند تا این جنگ را خاتمه بدهد و لانه‌هايى را که برای پرورش ناامنی و بی‌ثباتی تشکیل یافته‌اند، از بین ببرد».

وى در پاسخ به سوال یکی از جوانان، از مخالفين مسلح دولت خواست تا به کشور برگردند و صاحب اختیار شوند. وی هم‌چنان گفت، زمانی که افغانستان، امریکا و پاکستان به تفاهم برسند، امنیت در کشور تأمین می‌شود. بنا‌بر ‌معلومات رییس جمهور، در آینده‌ی نزدیک امریکا و افغانستان در زمینه به تفاهم خواهند رسید.

رییس جمهور افزود که در پیمان امنیتی با امریکا، حرف به حرف روی موضوعات مهم، بحث جریان دارد، تا تمام موارد تعریف شود. کرزی گفت که دولت افغانستان‌ ۵ سال قبل درک نمود که امریکا پایگاه نظامی ‌می‌خواهد. تمام حرکت‌های آن‌ها برای به دست آوردن پایگاه بود. وى افزود که اعمال ده سال گذشته‌ی نیروهای خارجی، طورى نبوده که افغان‌ها از آن دل خوش داشته باشند، که در این بخش و مبارزه با تروریزم، دولت افغانستان از آن‌ها راضی نیست؛ تنها در بخش‌های معارف، صحت، روابط خارجی و آوردن پول به خیر مردم کشور بوده است.

وی هم‌چنان گفت: «ما حضور امریکا و ناتو را بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی، در صورتی که مطابق به شرایط و منافع افغانستان باشد، به خیر خود میدانیم». رییس جمهور تأکيد کرد که منافع اول مردم افغانستان‌، تأمین امنیت و صلح است. وی از دو‌رنگی امریکا نیز يادآور شد‌ و گفت: «امریکا در چند‌سال گذشته، دزد را گفته دزدی کند و صاحب‌خانه را گفته است‌ هوشیار باش».

رییس جمهور در مورد امضای پیمان امنیتی با امریکا گفت که در این مورد، با تمام کشورهای مخالف و موافق امریکا، تماس صورت گرفته است و تفاهماتى نیز به عمل آمده تا این پیمان به امضا برسد. وی از صحبت با کشورهایی چون روسیه، چین، ایران، هند، چاپان، کشورهای عربی و… یاد کرد و افزود که این کشورها مخالف نبوده و حمایت هم کرده‌اند.

کرزی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که دشمن کیست؟ گفت: «از دید من، دشمن افغانستان کسی است که لانه‌های تروریزم و ناامنی در افغانستان را پرورش می‌دهد و می‌خواهد این کشور صاحب نظام و دولت نشود». وى افزود که دشمنان افغانستان در داخل کشور نیستند، ولی مخربانی وجود دارند که فریب بیگانگان را خورده‌اند.

وی در خصوص آوازه‌ها در مورد بدتر شدن اوضاع بعد از سال ۲۰۱۴ میلادی گفت که هیچ‌تشویشی و‌جود ندارد و این تبلیغات خارجی‌ها می‌باشد. او علاوه کرد که بعضی کشورها، منفعت خود را در ناامنی افغانستان می‌بینند و برای افغان‌ها نیاز است تا شکار اهداف آن‌ها نشوند. کرزی در خصوص حمله‌ی راکتی پاکستان به ولایت کنر گفت که هیچ‌گاه اجازه‌ی حمله بالای خط دیورند را نخواهد داد و تلاش آن‌ها این است که به اساس روابط دیپلوماتیک، این مشکل را حل نماید. وی افزود که به همین منظور، به نخست‌وزیر پاکستان هفته‌ی گذشته نامه‌اى را نیز ارسال نموده تا در مورد اقدام نماید.

وی در خصوص برگزاری انتخابات ریاست جمهوری گفت که انتخابات به وقت معین آن‌ برگزار می‌شود و هیچ‌مانعى برای برگزاری انتخابات وجود ندارد. کرزی در پاسخ سوالی در مورد روند صلح و دفتر قطر گفت که دفتر قطر، در حقیقت دو چیز را نشان می‌داد؛ یکی این که این دفتر برای طالبان نبود و دوم این که‌ این دفتر یک دسیسه برای دولت افغانستان به شمار می‌رفت.

وى علاوه کرد که دفتر قطر، تضعیف دولت افغانستان و ایجاد دولت موازی بود، که از سوی برخی‌ها راه‌اندازی شده بود. وی افزود: «تمام کارهايی که صورت گرفته، نه به نفع افغان‌ها و نه به نفع طالبان بوده‌اند». موصوف گفت که هیچ‌فردی در خانه‌ی دیگران صاحب اختیار نمی‌باشد‌ و از طالبان افغانی خواست تا به خانه‌ی خود برگردند و صاحب اختیار شوند. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *