ریاست اجرایی: در گفت‌وگوهای صلح به پاکستان نقش میانجی داده نخواهد شد

اطلاعات روز: ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی اعلام کرده است که اگر گفت‌وگو‌های صلح حکومت با طالبان از سر گرفته شود، به پاکستان نقشی برای میانج‌گری داده نخواهد شد.

بعد از خبر مرگ ملا عمر، رهبر پیشین طالبان، پاکستان اعلام کرد که دور دوم گفت‌وگوهای صلح به خواست طالبان به تعویق افتاده است. از مدت زمان تعیین شده برای برگزاری دور دوم گفت‌گوهای صلح، دقیق یک ماه می‌گذرد اما تاکنون معلوم نیست که دور بعدی این  گفت‌وگوها برگزار می‌شود یا نه.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی در نشست دیروزی شورای وزیران برخلاف روزهای دیگر تنها با خواندن آجندای نشست در برابر دوربین رسانه‌ها بسنده کرد.

اما جاوید فیصل، معاون سخن‌گوی ریاست اجرای دیروز در صحبت با خبرنگاران، در کابل، با ابراز این مطلب گفت، در این راستا هیچ‌گونه انتظاری هم از پاکستان وجود ندارد.

آقای فیصل گفت: «ما از پاکستان هیچ توقع نداریم و از آن‌ها نمی‌خواهیم که باز هم میان حکومت افغانستان و طالبان افغان میانجی‌گری کنند، بناً اگر پس از این پروسه صلح آغاز هم شود بدون کمک و میانجی‌گری پاکستان به پیش می‌رود.»

دور اول گفت‌وگوهای صلح در مری اسلام‌آباد پاکستان برگزار شد. دور دوم آن نیز قرار بود در این کشور برگزار شود؛ اما تاکنون این مسئله اتفاق نیفتاده است.

پس از حمله‌های مرگ‌بار گروه طالبان به تاریخ 17 اسد بر کابل، مقام‌های بلند پایه حکومت با انتقاد شدید از عملکرد پاکستان، این کشور و سازمان اطلاعات آن را در جنگ افغانستان دخیل دانستند.

این انتقادها باعث شد که روابط دو کشور به شدت تیره شود. رییس جمهور غنی گفت که دیگر از پاکستان نمی‌خواهد تا طالبان را به میز مذاکره حاضر کند.

عطا الله لودین، معاون شورای عالی صلح افغانستان اعلام کرد که مرگ ملا عمر بهانه است، پاکستان نمی‌خواست دور دوم گفت‌وگوها انجام شود.

ریاست اجرایی در حالی از نقش ندادن میانجی‌گری به پاکستان در این گفت‌وگوها سخن می‌زند که  شورای عالی صلح  نقش پاکستان را در پیشبرد گفت‌وگوهای صلح مهم خوانده و روی اعتماد سازی میان دو کشور تأکید کرده است.

اظهارات معاون سخن‌گوی ریاست اجرایی در حالی مطرح می‌شود که به تازگی ترکمنستان از میزبانی آن کشور برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح حکومت افغانستان با طالبان مسلح، ابراز آمادگی کرد.

در این حال گزارش‌ها می‌رسانند که سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا روز یکشنبه در دیداری با مقام‌های پاکستانی، در اسلام‌آباد، روی از سرگیری مذاکرات صلح افغانستان و طالبان مسلح تأکید کرده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *