غنی: علمای افغانستان جهادِ مبارزه با فساد راه بیاندازند

اطلاعات روز: رییس جمهور غنی، دیروز، سه شنبه، در نشست علمای کشور که زیر نام مبارزه با فساد اداری برگزار شده بود، شرکت کرده و از آن‌ها خواست که جهاد سرتاسری مبارزه با فساد را راه اندازی کنند.

رییس جمهور غنی گفت که مردم افغانستان مجبور شده اند در کارهای دولتی خود میلیاردها دالر باج بدهند و این روند به مبارزه جدی و سرتاسری نیاز دارد.

آقای غنی افزود که در افغانستان مردم و علمای افغان فاسد نیستند بلکه عده‌ای از مقام‌ها و قاچاق‌بران هستند که شهرت مردم را به خطر انداخته‌اند. ولی او در این زمینه از کسی نام نبرد.

رییس جمهور غنی گفت که از مشکلات عمده در افغانستان این است که مردم فساد اداری را طبیعی فرض می‌کنند؛ در حالی که باید علیه آن از آدرس جامعه، مکاتب و مساجد مبارزه شود.

او گفت کشورهای که در اداره آن تنها ده درصد افراد کار می‌کنند و ۹۰ درصد به فساد آلوده اند، پیشرفت نمی‌کند.

رییس جمهور غنی گفت که قراردادهای دولتی، غصب زمین و جایدادها (املاک)، مواد مخدر، قاچاق، معادن، بانک‌ها و استخدام‌های دولتی از منابع عمده فساد اداری در کشور است.

او گفت که قراردادهای دولتی به منبع عمده فساد تبدیل شده و بیشتر این قراردادها به افرادی داده شده که حرفه‌ای نیستند و این قراردادها را به دست دوم و سوم می‌فروشند که برای جلوگیری و مبارزه با این روند کمیسیون تدارکات ملی افغانستان دست به کار شده و کارهای نیز انجام داده است.

در مورد غصب زمین‌های دولتی او گفت که ۶۵ درصد خانه‌های کابل مدرک ندارند و برای قانون‌مند کردن زمین‌ها و مسکن، دولت دست به کار شده و امیدوار است در سال‌های آینده بتواند مشکل غصب جایدادها را به طور بنیادی حل کند.

رییس جمهور غنی همچنان گفت که مشکلات امنیتی فرصت برای اصلاحات را کم کرده است.

غنی مواد مخدر را سرطان کشور نامید و گفت که ۳.۵ میلیون شهروند کشور معتاد است و به معضل بزرگ اجتماعی بدل شده است.

همچنان رییس جمهور غنی از علمای کشور خواست که کمپاین سرتاسری مبارزه با مواد مخدر را آغاز کنند.

او گفت با وجودی که افغانستان امسال در وضعیت خوب زراعتی قرار دارد، اما همچنان باید ۱ میلیون تُن گندم وارد کند که برای افغانستان جای شرم است.

غنی گفت تا زمانی که تولیدات افغانستان بهبود نیابد مواد مخدر از بین نمی‌رود.

آقای غنی قاچاق کالا در کشور را نیز از عوامل عمده‌ی فساد خواند و گفت که زورمندان، افراد خود را در گمرک‌ها گماشته اند و از آن‌ها نفع می‌برند و برای جلوگیری از فساد در گمرکات، پولیس ویژه گمرکات کار می‌کند و قرار است آکادمی گمرکات نیز ایجاد شود. او در مورد این آکادمی و حلقه فعالیت آن چیزی نگفت.

او افزود که قراردادهای معادن افغانستان غیر شفاف بوده و بررسی سرتاسری قراردادهای کوچک و بزرگ روی دست گرفته شده است.

حکومت وحدت ملی در حالی از تلاش برای مبارزه با فساد در کشور سخن می‌زند که به باور آگاهان حکومت تاکنون و بعد 10 ماه از عمر آن، در این امر موفق نبوده و اداره‌های دولتی غرق در فساد می‌باشند.

افغانستان در عرصه‌های که رییس جمهور غنی از آن‌ها به عنوان عوامل عمده فساد نام برد، شهرت جهانی دارد. افغانستان از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد مخدر شناخته می‌شود، در رده بندی کشورهای فاسد جهان، افغانستان دومین کشور فاسد جهان شناخته شده است. حکومت داری در کشور بارها زیر سوال رفته و اعتبار نظام مالی نیز به دلیل بحران مالی کابل‌بانک، از بزرگ‌ترین بانک‌های خصوصی کشور در سال‌های گذشته صدمه‌ی شدیدی دیده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *