پلاتینی: اروپا از فوتبال افغانستان حمایت می‌کند

میشل پلاتینی، رییس کنفدراسیون فوتبال اروپا، یوفا، در سفری دیروزش به کشور اعلام کرد که کنفدراسیون و فوتبال اروپا برای رشد فوتبال افغانستان، فدراسیون فوتبال این کشور را حمایت می‌کند. او بعد از ورود به کابل به ورزشگاه فدراسیون فوتبال کشور رفت و با شوت توپ فوتبال در میان ده‌ها فوتبالیست دختر و پسر، حمایت خود را از فوتبال کشور اعلام کرد.

رییس یوفا درباره‌ی دیدار خود از افغانستان گفت که فدراسیون فوتبال افغانستان چندین‌بار از من دعوت کرده بود که از افغانستان دیدار کنم و من نیز با توجه به قهرمانی تیم ملی فوتبال افغانستان در جنوب آسیا، دیدم که حالا بهترین زمان برای دیدار از افغانستان است. آقای پلاتینی افزود که به نمایندگی از کنفدراسیون فوتبال اروپا و فوتبال کشورهای اروپایی، دست‌آوردهای اخیر فوتبال افغانستان را تبریک می‌گویم.

او با اشاره به این که رشد فوتبال زمان‌بر است و حوصله‌مندی زیادی می‌طلبد، تأیید کرد که فوتبال پایه در افغانستان درسال‌های گذشته دست‌آوردهای زیادی داشته است. رییس یوفا با تأکید به حمایت فدراسیون فوتبال اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه از فوتبال افغانستان گفت که ظرفیت‌سازی و ارتقای ظرفیت مربیان فوتبال افغانستان یکی از اولویت‌های ما در افغانستان است. او افزود که سند هم‌کاری در زمینه‌ی فوتبال میان کنفدراسیون فوتبال اروپا و آسیا امضا شده که هدف حمایت از فوتبال این کشورهای آسیایی است.

او گفت: «وظیفه‌ی من به عنوان رییس فدراسیون فوتبال اروپا این است که به رشد فوتبال فکر کنیم و حمایت از فوتبال افغانستان در همین راستا است». آقای پلاتینی درباره‌ی آینده فوتبال کشور گفت: «این‌جا هستیم تا فوتبال افغانستان را حمایت کنیم و قدم بعدی به برنامه‌های ریاست فدراسیون فوتبال افغانستان و توانایی بازی‌کنان بستگی دارد». او گفت: «تاکنون بازی تیم ملی افغانستان را ندیده‌ام؛ اما از فدراسیون فوتبال افغانستان پرسیدم که نیازمندی شما چیست؟ آنان نبود مربیان فوتبال را یکی از چالش‌ها ذکر کردند که ما همکاری خود را در این زمینه اعلام کردیم». پلاتینی افزود که روند کار بستگی به توافق دو طرف دارد که مربیان اروپایی به افغانستان بیایند یا این که مربیان افغان در اروپا آموزش‌های لازم را دریافت کنند.

کرام‌الدین کرام، رییس فدراسیون فوتبال کشور نیز در این نشست خبری گفت که فوتبال افغانستان در سال‌های اخیر رشد بی‌سابقه داشته و ایجاد لیگ برتر فوتبال افغانستان، برنامه‌ریزی ده ساله برای این لیگ که با معیارهای جهانی فوتبال برابری داشته باشد، یکی از این دست‌آوردها است. او افزود که مستقل شدن فدراسیون فوتبال و عدم وابستگی آن به دولت از دست‌آوردهای بزرگ دیگر فدراسیون فوتبال افغانستان است. آقای کرام ساخت ورزشگاه، میدان سبز در کابل و برنامه‌ریزی برای ساخت چندین وزرشگاه در سایر ولایت‌ها را از دیگر موفقیت‌های فوتبال افغانستان ذکر کرد. رییس فدراسیون فوتبال کشور گفت که دست‌آوردها در زمینه‌ی فوتبال نشان دهنده‌ی این‌اند که در این زمینه در سال‌های گذشته کارهای زیادی شده است. مقام‌های فدراسیون فوتبال کشور می‌گویند که برگزاری برنامه‌های فوتبال پایه در ولایت‌های مختلف توسط فدراسیون فوتبال افغانستان، یوفا را علاقه‌مند به هم‌کاری در این بخش کرده است.

در این راستا یوفا در نظر دارد برای ۵ تا ۱۰ سال، مربیان فوتبال جوانان را در بخش‌های مختلف آموزش داده و جشن‌واره و برنامه‌های آموزشی برای مربیان، استادان و نوجوانان در ولایت‌های مختلف کشور راه‌اندازی کند.

دیدار با حامد کرزی

رییس کنفدراسیون فوتبال اروپا، همراه با تیودور تیودیوریس، معاون این کنفدراسیون و علی خان محمدوف، رییس فدراسیون فوتبال آذربایجان دیروز با حامد کرزی، رییس جمهوری نیز دیدار کردند. براساس نامه‌ی خبری ارگ (کاخ ریاست جمهوری) در این دیدار آقای کرزی به آقای پلاتینی و هیأت همراهش خوش آمدید گفت و رییس یوفا نیز پیروزی فوتبال افغانستان در جنوب آسیا را به رییس جمهور تبریک گفت.

در این دیدار که در کاخ ریاست جمهوری انجام شد، میشل پلاتینی، بازهم تأکید کرد که کنفدراسیون فوتبال اروپا از فوتبال افغانستان حمایت خواهد کرد.

میشل پلاتینی

پلاتینی یکی از بازی‌کنان مشهور فوتبال جهان بود که با ۳۵۶ گل زده در ردیف زین‌الدین زیدان، دیه‌گو مارادونا، پله، یوهان کرایفو آلفرد و سایر بزرگان فوتبال جهان قرار دارد. او از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۷ هافبک تیم ملی فرانسه بود و در باشگاه‌های نانسی، سن‌اتین و یوونتوس بازی کرده است. آقای پلاتینی از ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ سرمربی تیم ملی فوتبال فرانسه بود. او در سال ۱۹۸۵ برنده‌ی توپ طلایی فوتبال برای بهترین بازی‌کن فوتبال در جهان شد. او در سال ۲۰۰۷ میلادی به عنوان رییس یوفا جانشین یوهانسون شد. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *