فیفا: کاستی‌ها و ابهامات در بسته‌ی پیشنهادی کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی موجود است

اطلاعات روز: مسئولان در مؤسسه‌ی انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان (فیفا) می‌گویند که بسته‌ی پیشنهادی کمیسیون اصلاح نظامی انتخاباتی تکمیل نیست و بعضی کاستی‌ها و ابهامات در آن موجود است.

مسئولان فیفا روز گذشته در یک نشست خبر در کابل بسته‌ی پیشنهادی کوتاه‌مدت کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی برای اصلاح نظام انتخاباتی کشور را مورد بحث و بررسی قرار داده و به ‌نکات مثبت و کاستی‌های موجود در آن اشاره کردند.

همچنان این مؤسسه مطالعات و بررسی‌های همه‌‍جانبه تخنیکی خود بالای این بسته پیشنهادی را انجام داده و یافته‌های مطالعات خود را در گزارشی زیر نام «بررسی نکات مثبت و کاستی‌ها در بسته‌ی پیشنهادی کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی» تهیه نموده است.

محمد یوسف رشید، رییس اجرایی مؤسسه فیفا در این نشست خبری گفت، برخلاف انتظاری که ما داشتیم، کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی، مشکلات و چالش‌های نظام انتخاباتی را به درستی مورد مطالعه و مداقه قرار نداده است.

آقای رشید افزود که تغییر سیستم رای‌دهی، تعیین حوزه‌های انتخاباتی، کمیته‌ی شفافیت، ساختار کمیسیون و رابطه میان دارالانشا و دفاتر ولایتی از جمله مواردی است که در این بسته پیشنهادی ناتکمیل و غیرواضح است.

رشید همچنان گفت، یافته‌های فیفا از بررسی طرح پیشنهادی نشان می‌دهد که در برخی از پیشنهادات کمیسیون اصلاح انتخاباتی مبهم و متناقص بوده و از طرفی هم، در برخی موارد دیگر میکانیزم‌های تطبیقی مشخص بیان نشده است.

آقای رشید ابراز امیداوری کرد که در مرحله تدقیق و بازنگری این پیشنهادات، تلاش صورت گیرد تا در مشوره با نهادها و افراد متخصص در این بخش، ابهامات و کاستی‌های موجود رفع گردد.

او در ادامه یادآور شد که تهیه فهرست رای دهندگان، افزایش سهم زنان در کرسی‌های انتخاباتی، تغییر سیستم رای‌دهی، میکانیزم رسیدگی به شکایات، تجدید نظر در مورد مراکز رای‌دهی و شرایط جدید برای استخدام کارمندان کمیسیون‌های انتخاباتی از جمله نکات مثبت این پیشنهادات است.

در ادامه‌ی این نشست خبری اعلامیه‌ای نیز از سوی فیفا به خوانش گرفته شده که در آن  از کارکردهای کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی تقدیر گردیده و بر رفع کاستی‌ها و تناقضات و ارائه میکانیزم‌های تطبیقی در برخی از موارد آن تاکید شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *