هشدار یک عضو ارشد سازمان استخبارات آمریکا: در صورت خروج نیروهای خارجی از افغانستان، کابل در ظرف چند روز به دست داعش می‌افتد

اطلاعات روز: یک عضو ارشد سازمان استخبارات آمریکا هشدار داده است که با بیرون شدن کامل نیروهای خارجی از افغانستان، کابل در فاصله چند روز به دست داعش خواهد افتاد.

این عضوی ارشد سیا افزوده که هم اکنون، حزب اسلامی حکمتیار، شبکه‌ی حقانی و برخی فرمانده‌هان طالبان، با گروه داعش بیعت کرده‌اند و سازمان استخباراتی پاکستان نیز مانند طالبان از داعش پشتیبانی می‌کند.

منبع گفته است که ایتلاف میان گروه‎های جهادی تندرو در حالی‌که در گذشته میانه‎ی خوب باهم نداشتند اکنون به سرعت در حال شکل‌گیری است.

به باور وی، شبکه حقانی، حزب اسلامی گلب الدین حکمتیار و برخی از فرمانده‎هان طالب با داعش بیعت کرده‎اند.

منبع تأکید کرده است که شبکه‌ی تروریستی القاعده نیز از گروه داعش حمایت مالی می‎کند.به گفته‌ی این مقام اسختباراتی آمریکا، افغانستان در فصل جنگ آینده، به یک ولایت یک پارچه داعش مبدل خواهد شد.

او گفته است: «گفته می‎توانم که در پایان امسال و یا فصل جنگی آینده، افغانستان به یک ولایت یک‌پارچه داعش تبدیل خواهد شد. نمی‌دانم که این موضوع از نگاه استراتیژی چه معنا می‌دهد و یا پاکستان در این مورد چه خواهد کرد؛ اما داعش به گسترش نفوذ خود ادامه می‌دهد و افغانستان پر از معادن است.»

در روزهای اخیر شماری از رهبران جهادی از جمله عبدالرب‌رسول سیاف، از نفوذ افراد مسلح در حکومت و شهر‌های کشور هشدار داده و گفت که تعدادی از افراد مزدور در شهر کابل مسلح شده‌اند و با آغاز کوچک‌ترین بی‌نظمی علیه مردم و نظام قیام خواهند کرد.

با این حال اما حکومت بارها اعلام کرده است که آمادگی مبارزه با داعش را دارد؛ اما اعضای ناتو به ویژه آمریکا حضور داعش را در افغانستان خطر استراتیژیک برای خودشان نمی‌پندارند.

نیروهای امنیتی با همکاری نیروهای هوایی قوت‌های خارجی چندین عملیات را بر مواضع داعش در ولایت ننگرهار در شرق کشور راه اندازی کردند که چند تن از اعضای ارشد این گروه نیز کشته شدند.

بارها از حضور گروه داعش در کشور به ویژه در ولایت‌های شمالی ابراز نگرانی شده است. گفته می‌شود که این گروه قصد دارد تا با استفاده از ولایت‌های شمالی، به کشورهای آسیای میانه نفوذ کند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *