پلان حمله طالبان بالای مرکز غزنی و ولسوالی‌های آن خنثا شده است

اطلاعات روز: محمد علی احمدی، معاون ولایت غزنی می‌گوید که گروه طالبان پس سقوط قندوز به دست جنگ‌جویان این گروه، تصمیم داشتند که بر مرکز شهر و ولسوالی‌های غزنی به هدف سقوط دادن آن‌ها حمله کنند؛ اما نیروهای امنیتی هم در مرکز شهر غزنی و هم در برخی ولسوالی‌ها پلان‌های طالبان را خنثا و از حمله‌ی آنان جلوگیری کرده‌اند.

به گفته‌ی احمدی، خبرهای موثق وجود دارد که طالبان قصد «ساقط» کردن شهر غزنی و ولسوالی‌های آن را داشتند، اما تاکنون و باخبر شدن طالبان از آمادگی‌های نیروهای امنیتی موفق به این امر نشده‌‌اند.

او افزود که شورشیان طالب جمعه شب قصد حمله بر ولسوالی خواجه عمری را داشتند تا این ولسوالی سقوط دهند، قبل این نیز بالای ولسوالی‌های  گیرو و گیلان حمله گروهی را انجام دادند؛ اما تاکنون باوجود آمادگی نیروهای امنیتی دست‌آورد نداشته‌اند.

معاون ولایت غزنی این سخنان را شام روز گذشته، در تماس تلفونی با روزنامه اطلاعات روز بیان کرد.

به گفته‌ی احمدی، صدها تن از جنگ‌جویان طالب از سه روز به این سو قصد حمله گروهی بالای‌ ولسوالی‌های ده یک، گیرو، گیلان و خواجه عمری را داشتند.

احمدی افزود، طالبان پس از حمله بالای این ولسوالی‌ها، با نیروهای امنیتی درگیر شده‌اند که در این چهار ولسوالی بیش از 50 شورشی طالب کشته و بیش از 50 تن دیگر زخمی شده‌اند.

معاون ولایت غزنی در مورد تلفات نیروهای امنیتی در این درگیرها گفت که تاکنون نزدیک به 10 نفر از نیروهای امنیتی به شمول پولیس محلی کشته و زخمی شده‌اند.

احمدی در مورد وضعیت امنیتی مرکز شهر غزنی گفت که طالبان از یک هفته به این سو با همکاری برخی حلقات در غزنی، در قدم اول با راه اندازی جنگ روانی قصد حمله بر این شهر را داشتند؛ اما نیروهای امنیتی با آمادگی کامل به سر می‌برند و مخالفان نیز با چنین آمادگی‌ها، قابلیت حمله بر مرکز شهر غزنی را ندارند.

او افزود که شب گذشته گروه طالبان در چهار ناحیه اطراف شهر غزنی، از جمله ولسوالی  خواجه عمری، منطقه خوگیانی، ساحات نانی و اسپند ده و ساحات غرب شهر، با تجهیزات مکمل در قطعات 50 نفری و 80 نفری تجمعات گروهی داشتند؛ اما نیروهای امنیتی با شناسایی محل دقیق آنان با انداخت سلاح‌های سنگین، توانستند که تجمعات آنان را متلاشی کنند.

به گفته‌ی احمدی، این انداخت‌ها در چندین نقطه، حدود یک ساعت دوام کرد که در نتیجه‌ی آن، 18 نفر از سردسته‌های حمله کننده‌ها کشته، 18 نفر دیگر زخمی و تجمعات طالبان به صورت کامل از هم پاشید.

این در حالی‌ست که چندی پیش گروه طالبان با حمله به زندان شهر غزنی توانستند دست‌کم 355 زندانی را فراری دهند. آقای احمدی در مورد حضور دوباره این زندانی‌ها در صفوف مخالفان به اطلاعات روز گفت که شماری از آن‌ها در صف مقدم مخالفان و در نقش طراح برخی از حملات حضور دارند.

به گفته‌ی احمدی شماری از این زندانی‌ها که دوباره توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند، به عنوان رابط میان طالبان در بیرون و داخل و طراح حمله از درون، بالای شهر عمل می‌کردند.

او افزود که بازداشت این افراد باعث شده که طرح برخی از حملات طالبان  نیز فاش شود.

آقای احمدی اطمینان داد که هیچ نگرانی از حمله و  تعرض دشمن وجود ندارد، نیروهای امنیتی با همکاری مردمان محل بخش‌های مختلف شهر را زیر نظر دارند و کوچک‌ترین تحرکات دشمن توسط مردم و نیروهای امنیتی گزارش شده و پلان جهت خنثا سازی آن روی دست گرفته می‌شود.

اما آقای احمدی افزود، یک نگرانی‌ وجود دارد که برخی حلقات نفوذی طالبان چه به صورت آگاهانه و چه به صورت ناآگاهانه تلاش دارند از جنگ روانی به نفع دشمن استفاده کنند. او از این حلقات نام نبرد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *