نگرانی اتحادیه ملی ژورنالیستان کشور از وضعیت رسانه ها در قندوز

 

اطلاعات روز: در پی درگیری های شدید میان نیروهای دولتی و مهاجمان  در چند روز اخیر در شهر قندوز، شماری از رسانه های محلی و ملی در این شهر با مشکلات جدی روبه رو شدند.

مسئولان دو رسانه، رادیو شایسته(رادیوی خصوصی ویژۀ زنان) و رادیو خصوصی کیهان(ویژۀ جوانان) می گویند که طالبان بر ساختمان این دو رسانه که در یک ساختمان فعالیت داشته اند حمله نموده و تمامی وسایل و تجهیزات آن را تخریب و یا با خود برده اند.

خانم زرغونه حسن صاحب امتیاز این شبکۀ رادیویی می گوید: « طالبان به استدیوهای ما حمله کرده وتمام  وسایل و تجهیزات را تخریب و یا غارت نموده اند.»

به گفته وی، تاکنون ساحه ای که ساختمان این دو رسانه در آن موقعیت دارد تحت کنترول طالبان است. هنوز میزان دقیق خسارات وارد شده مشخص نیست.

خانم زرغونه حسن می گوید:« به دلیل پخش برنامه هایی در پیوند به اعتماد سازی میان مردم و نیروهای امنیتی  تهدیدهایی از سوی طالبان دریافت نموده بودم.»

طبق گزارشات نشر شده بعد از حمله طالبان بر قندوز، مهاجمان ساختمان ها و وسایل و تجهیزات شش رسانۀ خصوصی و دولتی را به آتش کشیده، به غارت برده یا تخریب کرده اند. پیشبینی می شود که ابعاد این خسارات بسیار بیشتر از این باشد.

هم چنان حضور طالبان در قندوزباعث شده است که دهها خبرنگار رسانه های محلی، ملی و بین المللی مجبور شوند با خانواده های شان این شهر را ترک کرده ویا به ولایت های دیگر پناه ببرند.

با توجه با ماهیت گروه طالبان وبرخورد آنان با رسانه ها و خبرنگاران، اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان از این وضعیت ابراز نگرانی نموده است. این اتحادیه از نیرو های امنیتی کشور می خواهد تا در جریان عملیات علیه تروریستان، به مصونیت رسانه ها و کارمندان آن ها توجه داشته باشند.

این اتحادیه همچنان از دولت و تمام نهادهای غیر دولتی و بین المللی تقاضا دارد تا برای کمک به رسانه هایی که در درگیریهای چند روز اخیر در این شهر آسیب دیده اند آمادگی لازم را داشته باشند.

اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان، ابراز آماده گی می کند که برای بررسی دقیق خساراتی که به رسانه های قندز وارد شده است، آماده هر گونه همکاری با نهاد های دولتی یا غیر دولتی ملی و بین المللی، است.  مسئولان اتحادیه ژورنالیستان افغانستان خواهان این هستندکه با کنترول دوباره قندوز توسط دولت زمینه فعالیت دوباره رسانه های خصوصی و دولتی در این ولایت فراهم گردد. به گفته مسئولین این اتحادیه این رسانه ها نیاز به کمک های فوری برای از سرگیری فعالیت هایشان دارند.

 

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *