جنرال مراد: ما جنرالان چادری پوش پاکستانی را دنبال می‌کنیم

اطلاعات روز: گزارش‌ها از ولایت قندوز می‌رسانند که روز گذشته، 13 میزان، در شهر قندوز پس از یک هفته درگیری میان نیروهای امنیتی و طالبان وضعیت به حالت عادی بازگشته و نیروهای پولیس کنترل کامل این شهر را در دست دارند.

جنرال مراد علی مراد، معاون رییس ستاد ارتش کشور، روز گذشته با حضور در میان مردم قندوز گفت که آن عده از جنرالان پاکستانی را که با چادر زنانه در حال فرار هستند، شناسایی و بازداشت می‌کنیم.

روز گذشته نیروهای امنیتی توانستند پرچم کشور را بعد از یک هفته بالای ساختمان ولایت قندوز بلند کنند. هم‌چنان روز گذشته حمدالله دانشی، سرپرست جدید این ولایت به کار خود را آغاز کرد.

آقای مراد می‌گوید که جنگ‌جویان طالب در قندوز در حال شکست هستند و نیروهای دولتی به دنبال آن جنرالان پاکستانی هستند که در نبرد جنگ قندوز علیه نیروهای امنیتی شرکت داشتند.

مراد گفت: «ما آن جنرالان پاکستانی که خود را پنهان کرده‌اند و چادر زنانه به سر کرده و گریخته‌اند را شناسایی و بازداشت می‌کنیم.»

در همین حال معاون رییس ستاد ارتش از مردم قندوز خواست  تا در عملیات ردیابی هراس افگنان، نیروهای دولتی را کمک کنند.

ولایت قندوز به روز دو شنبه هفته‌ی گذشته به دست طالبان سقوط کرد. نیروهای کمکی به فرماندهی جنرال مراد سه روز بعد وارد قندوز شدند و در کم‌تر از یک روز توانستند بخش‌های شهر قندوز را بازپس بگیرند.

براساس گزارش‌ها، در میان طالبان که تعداد از جنگ‌جویان خارجی و به ویژه جنرالان پاکستانی‌، حضور داشتند در این چند روز در قندوز دست به جنایات علیه بشریت زدند، غیرنظامیان را به رگ‌بار بستند، به زنان تجاوز جنسی گروهی کردند، خانه‌ها و مؤسسات دولتی را به آتش کشیدند.

والی نامنهاد طالبان و فرمانده طالبان در جنگ قندوز از زندان آی اس آی آزاد شده بود

در همین حال گزارش‌ها می‌رسانند که ملا عبدالسلام، والی نام‌نهاد طالبان برای ولایت قندوز، که سه سال پیش در دوره ریاست ‌جمهوری حامد کرزی با میانجی‌گری شورای عالی صلح از زندان آی‌اس‌آی پاکستان رها شده بود، جنگ را در قندوز به گونه‌ی مشترک با ملا حسن آخند به پیش می‌برد.

از سویی هم، گزارش‌ها می‌رسانند که رهبری جنگ طالبان را در بیشتر ولایت‌ها کسانی به دوش دارند که در دوره‌ی حامد کرزی از زندان‌های پاکستان و افغانستان آزاد شده‌اند.

ملا عبدالسلام، والی نام نهاد طالبان در ولایت قندوز بود. در روزهای نخست هنگام سقوط شهر قندوز، امنیت ملی از کشته شدن ملا عبدالسلام خبر داد؛ اما طالبان این خبر را رد کرده‎اند.

موضوع آزادی والی نام‌نهاد طالبان برای قندوز از زندان پاکستان در حالی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر صدها زندانی از زندان‌های ولایت‌های غزنی و قندوز در عملیات‌های طالبان موفق به فرار شدند که شمار زیاد آن‌ها زندانیان خطرناک طالبان بودند.

بارها گزارش‌ها مبنی بر این که طالبان زندانی که از زندان‌های افغانستان و پاکستان آزاد شده‌اند، دوباره در جنگ علیه نیروهای دولتی کشور حضور دارند.

در پیوند به فرار 355 زندانی از زندان ولایت غزنی  و حضور دوباره آن‌ها در صف طالبان، دو روز پیش محمد علی احمدی، معاون ولایت غزنی به اطلاعات روز گفت، نیروهای امنیتی شماری از این زندانیان فراری داده‌شده را دوباره بازداشت کرده‌اند که آن‌ها سهم فعال در راه اندازی حملات طالبان در ولایت غزنی را داشته‌اند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *