ارگ: ما از نیروهای ناتو در قندوز کمک هوایی خواسته بودیم

اطلاعات روز: به دنبال اظهارات اخیر ژنرال جان کمپ‌بیل، فرمانده کل نیروهای بین‌المللی در کشور، مبنی بر این که حمله هوایی این نیروها بر شفاخانه داکتران بدون مرز در شهر قندوز، به درخواست نیروهای افغان صورت گرفته است، روز گذشته ارگ ریاست جهموری نیز اعلام کرد که دولت افغانستان از آنان درخواست کمک‌های هوایی کرده بود.

سید ظفر هاشمی، معاون سخن‌گوی ریاست جمهوری، روز گذشته در نشست خبری در کابل گفت: «اساس روابط ما با آمریکا و قوای ناتو در افغانستان سندی است که از سوی حکومت امضا شده است که در آن نیز آمده هر وقت ضرورت شود ما از قوای ائتلاف کمک می‌خواهیم که این در جنگ قندوز نیز صدق می‎کند.»

حمله هوایی نیروهای آمریکایی بر شفاخانه داکتران بدون مرز که معلوم نیست به کدام علت صورت گرفته است، دست‌کم بیست تن را کشته و شماری از کارمندان این شفاخانه و بیماران آن‌را زخمی‌ کرده است.

جنرال کمپ‌بیل گفته بود که این حمله به درخواست نیروهای امنیتی افغان صورت گرفته است؛ اما بیشتر توضیح نداد که چرا چنین حمله‌ی مرگ‏بار بر شفاخانه که در قانون جنگ جزء جرایم جنگی به حساب می‌رود، انجام شده است.

ظفر هاشمی نیز در نشست خبری دیروز بیشتر توضیح نداد که چرا درخواست چنین حمله‌ی شده است. هاشمی صرف گفت، دولت افغانستان همیشه با همکاران خارجی خود در تماس است تا مردم را از وضعیت واقعی کشور باخبر سازد.

پیشتر دولت آمریکا در بیانیه‌ای گفته بود که این حمله در پاسخ به آتش‌باری از داخل محوطه این شفاخانه به نیروهای آمریکایی انجام شده است.

حمله بر این شفاخانه انتقادهای زیادی را به همراه داشت و منتقدان این موضوع را جنایت جنگی می‌خوانند. هم دولت افغانستان و هم دولت آمریکا خواهان بررسی کامل و شفاف این حادثه شده‌ است.

جنرال کمپ‌بیل گفته بود اگر این حمله اشتباهی صورت گرفته باشد، عذرخواهی خواهند کرد و عاملان این اشتباه مورد پی‌گرد قرار خواهند گرفت.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *