ایران: آماده‌ایم راه آهن ایران به افغانستان را وصل کنیم

اطلاعات روز: وزیر راه و شهرسازی ایران در ملاقات با هم‌تای افغانی‌اش برای وصل کردن خط آهن ایران به افغانستان اعلام آمادگی کرد.

وزارت امور شهر سازی در خبرنامه‌‌ی، سفر سید سعادت منصور نادری وزیر امور شهرسازی را به ایران مثبت عنوان کرده و نوشته است که وزیر راه و شهرسازی ایران گفته است که این کشور پس از توافقات هسته‌ی توانایی بیشتری در امر توسعه منطقه‌یی دارد و با افغانستان بیشترتر همکاری خواهد کرد.

آقای نادری هدف این سفر را تبادله تجارب میان دست اندرکاران امور شهرسازی، جلب توجه سرمایه‌گذاران ایرانی به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن در افغانستان، مشاهده شیوه‌های اعمار مسکن قابل استطاعت در ایران، بحث در رابطه به مدیریت زباله‌ها، توسعه همکاری‌های دو کشور در بخش‎های سرک سازی و راه آهن و استفاده از تجارب بانک‌های مسکن و شهری ایران در راستای اعطای قرضه‌های بلند مدت، عنوان نمود.

در این ملاقات سید سعادت منصور نادری؛ وزیر امور شهرسازی، ضمن اشاره به همکاری‎های ایران بعد از سال ۱۳۸۱ تا اکنون، تقاضا نمود تا این همکاری‎ها با وسعت بیشتر و در عرصه‌های مختلف از جمله امور شهرسازی و راه سازی ادامه یابند.

هم‌چنان آقای آخندی؛ وزیر راه و شهرسازی ایران، ضمن اشاره به نزدیکی‎های دو کشور در ابعاد مختلف گفت: «ما برای رشد و توسعه روابط دوجانبه تأکید می‌کنیم. آمادگی کامل برای حمایت از دولت افغانستان داریم. می‎توانیم اقدامات بهتری را نسبت به گذشته انجام دهیم و ایران امروز، به خصوص بعد از توافقات هسته‌ی با گروه ۵ به علاوه یک، امکانات بهتری را برای توسعه دارد.»

وزیر راه و شهرسازی ایران، در خصوص همکاری‌های وزارت مربوطه‌ی خود با افغانستان گفته:«درزمینه‌های راه سازی، پرواز هواپیماها میان دو کشور و ترانسپورت زمینی به دست‌آورد خوبی رسیده‌ایم، آمادگی کامل داریم که راه آهن ایران را به افغانستان وصل نماییم و این راه آهن نقطه وصل کشورهای آسیای میانه، چین و ایران باشد.»

به گفته‌ی وی، اولویت دولت ایران توسعه منطقوی است و افغانستان از جایگاه ارزش‌مندی دراین روابط برخوردار می‌باشد.

ایران همسایه‌ی غربی افغانستان است که در مسایل اقتصادی، سیاسی و تجاری با افغانستان روابط تنگاتنگ دارد که همکاری‌های دوجانبه اقتصادی بین دو کشور می‌تواند تاثیری روی اقتصاد افغانستان داشته باشد.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *