هفتمین روز اعتصاب غذای زندانیان هرات

اعتصاب غذای زندانیان هرات وارد هفتمین روز شد. این اعتصاب غذایی هفته‌ی گذشته روز یک‌شنبه، نخست از سوی ۳۰۰ زندانی آغاز شد. دو روز بعد ۱۴۶۱ زندانی دیگر نیز به آن‌ها پیوستند و روز چهارشنبه با پیوستن زندانیان در یک بلاک دیگر، شمار اعتصاب کنندگان به دو هزار نفر رسید.

زندانیانی که دست به اعتصاب زده‌اند، زندانیان جنایی و افراد‌ متهم به عضویت در گروه‌های شورشی مسلح مخالف دولت‌اند. تخفیف در مجازات شماری از زندانیان و شامل شدن تمام جرایم در فرامین عفو و تخفیف ریاست جمهوری خواست این اعتصاب کنندگان است.

ریاست جمهوری در مناسبت‌های ملی و مذهبی فرمان‌هایی را برای عفو و تخفیف مجازات شماری از مجرمان صادر می‌کند. مرتکبان جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، جرایم مربوط به مواد مخدر و گروگان‌گیری شامل این فرمان‌ها نمی‌شوند.

زندانیان هرات هشدار داده‌اند تا زمانی که هیأتی با‌صلاحیت از جانب ریاست جمهوری با آن‌ها گفت‌وگو نکند، دست از اعتصاب نخواهند کشید. دیروز مسئولان محلی هرات گفتند قرار است که به‌زودی هیأتی برای رسیدگی به این مسئله از کابل به هرات بیاید. اما تاکنون از ورود چنین هیأتی خبری نیست. سید فضل‌الله وحیدی، والی هرات می‌گوید که دادگاه‌های هرات مطابق قانون به وظایف‌شان عمل کرده‌اند و مسئله‌ی عفو و تخفیف جزا تنها در صلاحیت رییس جمهوری است.

تور محمد ظریفی، مسئول کمیته‌ی نظارت شورای ولایتی هرات نیز می‌گوید که باید هیأت باصلاحیتی از مرکز هر‌چه زودتر به هرات آمده و این قضیه را دقیقا بررسی کند. او گفت: «هیأت باید دقیقا وظیفه‌اش را عملی کند، نه این که نمایشی باشد. هیأت‌های زیادی آمدند، ساعتی با والی نشستند و ساعتی هم با رؤسای دادگاه و دادستانی. در رسانه‌ها خبر دادند و دوباره رفتند».

شورای ولایتی هرات هفته‌ی گذشته در مورد وضعیت بهداشتی اعتصاب کنندگان ابراز نگرانی کرده بود. این شورا خواهان رسیدگی زودتر به این قضیه شده است؛ زیرا به گفته‌ی آن‌ها، وضعیت شماری از زندانیان خوب گزارش نشده است. اکنون در زندان هرات بیش از ۳۲۰۰ زندانی‌اند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *