43 میلیون دالر هزینه ساخت یک پمپ گاز فشرده در جوزجان

اطلاعات روز: سیگار یا سربازرس ویژه‌ی امریکا برای بازسازی افغانستان در گزارش تازه خود گفته است که نیروهای امریکایی یک پمپ گاز فشرده در ولایت جوزجان، به قیمت ۴۳ میلیون دالر امریکایی ساخته است.
براساس این گزارش، این پمپ توسط بخشی از نیروهای امریکایی که تحت عنوان ثبات و کسب و کار در افغانستان فعالیت می‌کردند برای استفاده موترها ساخته شده است.
هزینه ساخت این پمپ گاز فشرده از کمک‌های امریکا برای افغانستان پرداخت شده است.
به نقل از بی‌بی‌سی، سیگار گفته که ساخت این پمپ گاز فشرده از سال ۲۰۱۱ در شهر شبرغان در نزدیکی ذخایر گاز طبیعی آغاز و در ماه می سال ۲۰۱۲ کار ساخت آن در زمین مربوط به وزارت معدن و نفت تکمیل شد.
در همین حال سیگار گزارش داده که این مرکز در ۱۷ جون ۲۰۱۵ از فعالیت بازمانده و کسی نیز در این زمینه پاسخ‌گو نیست.
سیگار اشاره کرده که تحقیقات این نهاد نشان داده است که ساخت پمپ مشابه در پاکستان فقط ۵۰۰ هزار دلار هزینه داشته است.
سیگار در گزارش خود گفته که هیچ اطلاعاتی درباره جزئیات تطبیق و مکان‌یابی این طرح در دست نیست و این‌که چطور این طرح ساخته و چه‌گونه عملی شده است.
به گفته‌ی این نهاد، قبل از ساخت این پمپ گازفشرده هیچ نوع مطالعه‌ای که آیا این نوع پمپ گاز می‌تواند کارآیی لازم را در آینده داشته باشد یا نه انجام نشده‌است.
وزارت دفاع امریکا تاکنون هیچ‌گونه توضیحی درباره این‌که چرا این پمپ با این هزینه سرسام‌آور ساخته شده، نداده است.
براساس گزارش سیگار، مسئولیت این پمپ که به شرکت خدمات نفت و گاز قاشقری داده شده بود، جواز فعالیت‌اش در سال 2014 درست شش ماه بعد از گرفتن مسئولیت، به پایان رسیده و تاهنوز تمدید نشده است.
هدف اصلی از ساخت این پمپ گاز فشرده این بوده که افغانستان بتواند از منابع گاز طبیعی خود استفاده کند و میزان وابستگی کشور به واردات انرژی کاهش یابد.
سیگار پیش از این نیز حیف و میل میلیون‌ها دالر در وزارت معارف و ۹۰مرکز صحی خیالی در افغانستان را افشا کرده بود که از کمک‌های اداره‌ی توسعه‌یی بين المللی امريكا (USAID) در آن‌ها استفاده شده است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *