اولین مقرره کاهش و جلوگیری از آلودگی صوتی تسوید شد

اطلاعات روز: دفتر معاونیت دوم ریاست جمهوری از ترتیب و تسوید طرح مقرره کاهش و جلوگیری از آلودگی صوتی خبر داده است.

در اعلامیه‎ی معاونیت دوم ریاست جمهوری آمده است که عمده‌ترین اهداف این مقرره را تشخیص آلودگی صوتی، جلوگیری از آلودگی صوتی و کنترل آن، کاهش اثرات سوء آلودگی صوتی و رعایت معیارهای محیط زیستی و بهبود محیط زیست تشکیل می‌دهد.

در افغانستان اولین بار است که مقرره کاهش و جلوگیری از آلودگی صوتی تسوید شده و منحیث یک سند قانونی بعضی قواعد و مقررات را به‌منظور جلوگیری از آلودگی صوتی وضع می‌نماید.

این مقرره به تأسی از حکم ماده بیست و دوم قانون محیط زیست وضع و در چهار فصل و بیست و چهار ماده ترتیب گردیده است.

فصل اول؛ احکام عمومی این مقرره را در موارد مانند مبنا، اهداف، اصطلاحات، ساحه تطبیق، منابع آلودگی صوتی، حد مجاز آلودگی صوتی، ممنوعیت آلودگی صوتی و تعیین مدت رفع آلودگی صوتی بیان می‌کند.

فصل دوم؛ در مورد ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های آلوده کننده صوتی صراحت احکام مقرره را در موارد مانند ممنوعیت بر وسایل موتوردار؛ استفاده از بلندگو؛ انتقال آلوده کننده صوتی؛ وضع و تطبیق محدودیت‌ها؛ منع استفاده از هارن و منع استفاده از وسایط و تجهیزات ساختمانی در شب را بیان می‌کند.

فصل سوم؛ مکلفیت وزارت‎ها و اداراه‌های را در ارتباط به ایجاد مراکز معاینات تخنیکی؛ مکلفیت اداره هوانوردی ملکی؛ احداث و توسعه؛ مکلفیت اداراه‌های دولتی و غیردولتی و زون بندی تشریح می‌نماید.

فصل چهارم این مقرره؛ احکام نهایی را در ارتباط به رسیدگی به شکایات؛ وضع لوایح و طرز العمل‌ها؛ همکاری؛ نظارت از تطبیق و انفاذ این مقرره شرح می‌دهد.