دو جنرال امریکایی به دلیل کوتاهی در مقابله با حمله‌ی طالبان برکنار شدند

فرمانده واحد تفنگ‌داران دریایی امریکا دستور داده که دو جنرال این واحد به دلیل کوتاهی در دفاع از کمپ بسشن در ولایت هلمند در جنوب کشور در برابر حمله‌ی طالبان، بازنشسته شوند. جنرال جیمز آموس گفته است که جنرال چارلز گورگانوس و جنرال گرِگ استاردوانت «نتوانستند اقدامات دقیقی را برای محافظت از نیروها روی دست گیرند» تا از حمله‌ی سال گذشته‌ی طالبان جلوگیری شود.

در این حمله که روز ۱۴ سپتامبر سال ۲۰۱۲ روی داد، پانزده مهاجم وابسته به گروه طالبان پایگاه مشترک نظامیان بریتانیایی و امریکایی را در منطقه‌ی «شورآب» ولایت هلمند با مسلسل و خُمپاره‌انداز هدف حمله قرار دادند که منجر به کشته شدن دو سرباز و زخمی شدن هشت سرباز دیگر شد.

طالبان در این حمله هم‌چنین موفق شدند چند‌جنگنده‌ی جت‌هاریر را منهدم کنند و به چند هواپیمای دیگر آسیب برسانند. سربازان نیروی دریایی امریکا و تفنگ‌داران نیروی هوایی بریتانیا ۱۴ تن از ۱۵ مهاجم طالبان را کشتند و یکی از مهاجمان را هم که زخمی شده بود، دست‌گیر کردند.

در ماه جون سال جاری، جنرال آموس از فرمان‌دهی مرکزی ارتش امریکا خواست در این جنبه‌های مختلف این حمله تحقیق کند. او هم‌چنین گفت، تصمیم دارد که پس از بررسی نتایج تحقیق، در مورد این دو جنرال تصمیم‌گیری کند. جیمز آموس با تأیید یافته‌های هیأت تحقیق فرمان‌دهی مرکزی ارتش امریکا گفت، هر‌چند از دشواری کار تفنگ‌داران دریایی در افغانستان آگاه است، ولی باید اصل مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی را مورد توجه قرار دهد.

او افزود که سرلشکر گورگانوس مرتکب «اشتباه در محاسبه» شده و خطر حمله‌ی طالبان به کمپ بسشن را دست‌کم گرفته بوده است. جنرال آموس هم‌چنین گفت که سرلشکر استاردوانت‌ـ‌ که مسئول واحدهای هوایی در منطقه بود‌ـ «شرایط حفاظت از نیروها را به دقت بررسی نکرده بود».

او روز یک‌شنبه از هر‌دو جنرال خواست که داوطلبانه بازنشسته شوند. به گزارش خبرگزاری رویترز، جنرال آموس درخواست خود را به جنرال گورگانوس در پنتاگون، وزارت دفاع امریکا، و از طریق تماس ویدیویی، به جنرال استاردوانت ابلاغ کرد. منابع نظامی امریکا گفته‎اند که هر‌دو جنرال این درخواست را پذیرفته‌اند.

پس از اعلام خبر بازنشستگی این دو فرمانده ارشد تفنگ‌داران دریایی، جنرال گورگانوس در اعلامیه‌ای گفت که به خدمت ۳۷ ساله‌ی خود در واحد تفنگ‌داران دریایی مباهات می‌کند و افزود «به رهبری این نیرو اطمینان و اعتماد کامل دارم و به تصمیم فرمانده خود احترام می‌گذارم».

کمپ بسشن یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های نیروهای بین‌المللی در افغانستان است. حمله به این پایگاه در سپتامبر سال گذشته ضربه‌ی عملیاتی و روانی بزرگی به نیروهای تحت فرمان ناتو در کشور وارد کرد. پس از این حمله، ناتو اعلام کرد که طالبان از یک «خلای امنیتی» در این پایگاه استفاده کردند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *