اعتصاب غذای زندانیان هرات پایان یافت

اعتصاب غذای زندانیان هرات در نهمین روز پایان یافت. جنرال عبدالمجید صادقی، فرمانده زندان هرات، دوشنبه شب اعلام کرد که اعتصاب نزدیک به دوهزار زندانی پایان یافته است. او گفت که هیأتی که از کابل به هرات رفته بود، روز گذشته با زندانیان دیدار کرد و به آن‌ها وعده سپرد که به تمام مشکلات زندانیان رسیدگی خواهد شد.

محمد قاضی‌زاده، خبرنگار بی‌بی‌سی در هرات می‌گوید که این هیأت ۲۲ نفری شامل نمایندگان پارلمان، نهادهای عدلی و قضایی، وزارت داخله و دادستانی بود و ریاست آن را گل رحمان قاضی، رییس «کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی» برعهده داشت.

این هیأت به زندانیان وعده کرده که به خواست‌های آن‌ها تا حد ممکن و مطابق قانون رسیدگی کند. فرمانده زندان هرات وضعی جسمی اعتصاب کنندگان را خوب خوانده است.

اعتصاب زندانیان هرات

این اعتصاب غذا روز یک‌شنبه ۳۱ سنبله نخست از سوی ۳۰۰ زندانی آغاز شد، ولی دو روز بعد ۱۴۶۱ زندانی دیگر نیز به آن‌ها پیوستند و روز چهارشنبه با پیوستن زندانیان در یک بلاک/بند دیگر، شمار اعتصاب کنندگان به دو هزار نفر رسید.

زندانیانی که دست به اعتصاب زده بودند، از محکومان جنایی و افراد متهم به عضویت در گروه‌های شورشی مسلح مخالف دولت بودند. تخفیف در مجازات شماری از زندانیان و شامل شدن تمام جرایم در فرامین عفو و تخفیف ریاست جمهوری، خواست این اعتصاب کنندگان بود.

ریاست جمهوری در مناسبت‌های ملی و مذهبی فرمان‌هایی را برای عفو و تخفیف مجازات شماری از مجرمان صادر می‌کند. مرتکبان جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی، جرایم مربوط به مواد مخدر و گروگان‌گیری شامل این فرمان‌ها نمی‌شدند. زندانیان اعتصابی هرات در تمام ۹ روز اعتصاب تأکید داشتند که تنها با هیأت ریاست جمهوری گفت‌وگو خواهند کرد و تا آن زمان دست از اعتصاب نخواهند کشید. در حال حاضر در زندان هرات بیش از ۳۲۰۰ نفر زندانی هستند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *