جنرال دوستم از ریاست ستاد مشترک نیروهای مسلح استعفا داد

جنرال عبدالرشید دوستم رییس ستاد مشترک نيروهای مسلح کشور‌ دیروز از سمتش استفعا داد و قرار است که به عنوان معاون اول «اشرف غنی احمدزی» وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری شود. دکتر نقیب‌الله فایق، یکی از افراد نزدیک به جنرال دوستم با تأیید این خبر گفت که دوستم امروز با حامد کرزی، رییس جمهور دیدار کرده و استعفانامه‌اش را به آقای کرزی داد.

در افغانستان رییس جمهوری، فرمانده کل قوا نیز هست و جنرال دوستم، در سال‌های گذشته، رییس ستاد مشترک فرماندهی کل قوا بود. هرچند در عمل جنرال دوست در سال‌های گذشته نقش مهمی در سیاست‌گذاری و برنامه‌های امنیتی افغانستان نداشت، اما عالی‌ترین مقام نظامی این کشور را عهده‌دار بود. از این رو، به باور خیلی‌ها سمت او، بیش‌تر یک سمت سمبولیک و تشریفاتی بود.

او افزود که محمد کریم خلیلی، معاون دوم رییس جمهوری و رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، اشرف غنی احمدزی و جنرال دوستم یک تیم واحد انتخاباتی را تشکیل داده‌اند. دکتر عباس بصیر، رییس دفتر محمد کریم خلیلی‌ نیز با تأیید این خبر گفت که براساس توافق انجام شده، کریم خلیلی، جنرال دوستم و اشرف غنی برای تشکیل یک تیم انتخاباتی واحد به توافق رسیدند.

او افزود که در جلسه‌ی عصر دیروز این تیم نهایی شد. اشرف غنی احمدزی به عنوان نامزد ریاست جمهوری، جنرال دوستم، معاون اول و سرور دانش، وزیر سابق دادگستری (عدلیه) به عنوان معاون دوم او وارد کارزار انتخاباتی خواهند شد.

آقای بصیر تأکید کرد که قرار است این تیم روز یک‌شنبه آینده، برای ثبت نام به کمیسیون انتخابات برای ثبت نام مراجعه کنند. او افزود که اکنون توافق شفاهی میان سه طرف صورت گرفته و روی سند هم‌کاری نیز کار می‌شود که در آینده‌ی نزدیک میان اعضای این تیم امضا خواهد شد.

عباس بصیر درباره‌ی حمایت ارگ ریاست جمهوری از این تیم گفت که این موضوع به خود ارگ مربوط است و ما به عنوان یک تیم انتخاباتی تلاش خواهیم کرد که حمایت نهادهای مختلف را از این تیم انتخاباتی جلب کنیم. چندی قبل پانزده حزب و جریان سیاسی در افغانستان با هم یک‌جا شده و برای داشتن نامزد مشترک در انتخابات آینده‌ی ریاست جمهوری، اتحاد تازه‌ای موسوم به «انتخاباتی افغانستان» را تشکیل دادند.

احمد ضیا‌ مسعود، رییس جبهه‌ی ملی افغانستان، محمد محقق، رییس حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، عبدالرشید دوستم، رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان، عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف ملی، یونس قانونی، رهبر حزب افغانستان نوین و عضو مجلس نمایندگان، عطا محمد نور، والی بلخ، صلاح‌الدین ربانی، رییس موقت حزب جمعیت اسلامی‌ و امرالله صالح، رییس روند سبز، از چهره‌های سرشناس در این اتحاد هستند. اما این اتحادی به‌زودی از هم پاشید و اعضای آن هر‌کدام از نامزد جداگانه‌ای حمایت کردند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *