رییس جمهور غنی: افغانستان را گورستان تروریسم می‌سازیم

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی، رییس جمهور طی سخنرانی خود در بیست و یکمین کنفرانس بین‌المللی تغییر اقلیم در پاریس گفت، اراده قاطع داریم تا افغانستان را به گورستان تروریسم مبدل سازیم.
رییس جمهور غنی در رأس یک هیئت بلند پایه دولتی روز یک‌شنبه طی سفر شش روزه به کشورهای اروپایی رفت و روز دوشنبه در نشست تغییر اقلیم سخنرانی کرد.
در خبرنامه‌ی ارگ آمده که رییس جمهور در سخنرانی خود تأکید کرده که افغانستان آماده است در مقابل مسیر تاریک شبکه‌های تروریستی، راه امید را بپیماید.
آقای غنی هم‌چنان گفت، مردم و رهبران اکثریت کشور‌های اسلامی از ارزش‌های اسلامی چون صبر و شکیبایی سخن می‎گوییم، نه مانند آنانی که به نابودی میلیون‌ها انسان دست می‌زنند.
محمد اشرف غنی گفت که نشست کنونی در پاریس فرصت خوبی برای ترتیب چارچوب جلوگیری از گرم شدن درجه‌ی حرارت زمین و هم‌چنان بلند بردن مقاومت کشورهایی است که با تهدید مواجه می‌باشند.
او افغانستان را یک کشور سرشار از منابع انرژی خوانده و گفت این کشور توانایی تولید ۳۱۶ هزار میگاوات برق را با استفاده از آب، آفتاب و باد دارد و در ضمن می‌خواهد گاز طبیعی و برق را از آسیای مرکزی به آسیای جنوبی انتقال دهد.
در این کنفرانس بر علاوه رییس جمهور غنی، سران ۱۴۷ کشور جهان و هم‌چنان بانکی‌مون، سرمنشی سازمان ملل متحد و نمایندگان شمار زیادی از سازمان‌های بین‌المللی اشتراک داشتند و روی چالش‌های از قبیل گرمی زمین، افزایش گازهای گُل‌خانه‌ای، کمبود آب، نابودی جنگلات، آلودگی محیط زیست و شمار دیگری از چالش‌های تغییر اقلیم، بحث و تبادل نظر کردند.