بیش از سه هزار نفر برای انتخابات شوراهای ولایتی نامزد شدند

مسئولان کمیسیون انتخابات می‌گویند ۳۰۵۶ نفر رسما به عنوان نامزد انتخابات شوراهای ولایتی در کمیسیون مستقل انتخابات ثبت نام کرده‌اند. نور محمد نور، سخن‌گوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که در بین ۳۰۵۶ نفر، ۳۳۴ نفر آن‌ها زن هستند.

او می‌گوید که در آغاز روند ثبت نام نامزدان انتخابات شوراهای ولایتی، حضور زنان در شماری از ولایات بسیار کم بود، اما در پایان این روند، این مشکل کاملا حل شد. او تأکید کرد که اکنون زنان نیز چون مردان در انتخابات در رقابت با نامزدان دیگر، کرسی شوراهای ولایتی را به دست خواهند آورد. او مشخص نمی‌سازد که در کدام ولایات کشور حضور زنان کم‌رنگ بوده است.

در بین ۲۷ نامزد احتمالی ریاست جمهوری، یک زن دیده می‌شود و معاون ۹ نامزد دیگر نیز زنان هستند. ثبت نام نامزدان احتمالی شوراهای ولایتی به تاریخ ۲۵ سنبله، هم‌زمان با ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، آغاز شده بود.

کمیسیون مستقل انتخابات فهرست ابتدایی نامزدان را به تاریخ ٢٧ میزان منتشر می‌کند. فهرست نهایی نامزدان بعد از رسیدگی به اعتراضات و دادخواهی‌ها به تاریخ ٢۵ عقرب رسما منتشر خواهد شد. اگر کمیسیون رسیدگی به شکایت‌های انتخاباتی با اسناد معتبر ثابت کند که مطابق احکام قانون، شخصی واجد شرایط نامزدی نبوده، نام آن از شخص از فهرست نامزدان حذف می‌شود.

شوراهای ولایتی

قانون اساسی کشور تأسیس شوراهای ولایتی را به منظور تأمین اهداف توسعه‌ای دولت و بهبود امور ولایتی لازمی دانسته است. اعضای شورای ولایتی به تناسب جمعیت هر‌ولایت انتخاب می‌شوند و بیست درصد از مجموع تمامی نمایندگان شوراهای ولایتی را زنان تشکیل می‌دهند. تعداد مجموعی نمایندگان شوراهای ولایتی در سراسر کشور به ۴۲۰ تن می‌رسد که از آن جمله ۱۱۸ تن آنان زن هستند.

شرایط نامزدی برای شوراهای ولایتی

به اساس قانون، کسانی که ۲۵ سال سن و تابعیت افغانستان را داشته باشند، می‌توانستند خود را برای پست عضویت در شوراهای ولایتی ثبت نام کنند. این افراد باید فهرست ۲۰۰ الی ۶۰۰ کارت راهی‌دهی همراه با امضا یا اثر انگشت رای دهندگان را به کمیسیون تسلیم می‌کردند.

نامزدان شوراهای ولایتی نیز باید بیست هزار افغانی را به کمیسیون، پیش از ثبت نام بدهند که این پول در صورت به دست آوردن بیش از دو درصد آرا به آن‌ها بازگردانده می‌شود. ثبت دارایی‌ها، گواهی‌نامه‌ی سلامتی از شفاخانه‌ی دولتی و استعفا‌نامه از سمت‌های دولتی از دیگر شرایط برای نامزدی در شورای ولایتی کشور‌اند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *