جنرال دوستم: بابت جنگ‌های داخلی معذرت می‌خواهم

جنرال عبدالرشید دوستم، رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان با انتشار بیانیه‌ای در صفحه‌ی رسمی فیس‌بوک خود از کسانی که در جریان جنگ‌های داخلی دو دهه‌ی گذشته‌ی ‌کشور آسیب دیده‌اند، عذرخواهی کرد و از سایر رهبران و چهره‌های دخیل در این جنگ‌ها دعوت کرد که برای بازگشایی «صفحه‌ی جدیدی در تاریخ سیاسی افغانستان»، از کسانی که در دو دهه‌ی گذشته از سیاست‌هایی که منجر به تنش‌ها و جنگ‌ها در ‌کشور شد، متأثر شده‌اند، معذرت بخواهند.

آقای دوستم گفته ‌است: «وقت آن فرا رسیده است که همه‌ی ما از اثرات منفی‌ای که سیاست‌های ما در گذشته به مردم سراسر کشور رسانده است، از آنان معذرت بخواهیم. من می‌خواهم در این راستا پیش‌قدم باشم و بگویم که ما از همه‌ی آنانی که در هر‌دو طرف جنگ‌ها متحمل آسیب شده‌اند، معذرت می‌خواهیم».

جنرال دوستم با اشاره به حوادث دو دهه‌ی اخیر در کشور می‌گوید: «در جنگ‌های داخلی دو دهه‌ی اخیر، کبوتران سفید وجود ندارند». آقای دوستم هم‌چنین گفته است که هیچ‌‌قومی در افغانستان از آسیب‌های ناشی از جنگ‌های داخلی مصئون نمانده و همه‌ی اقوام کشور رنج دیده‌اند.

«در خلال این دو دهه‌ی گذشته، متأسفانه حوادث ناخوش‌آیندی در کشور اتفاق افتاده است که در جریان آن مردمان ما از هر گروه و قومی که بوده‌اند، متأثر شده و قربانی گردیده‌اند. من به این عقیده هستم که به همان اندازه که هم‌وطنان ترک‌تبارمان در این قربانی‌ها مظلوم واقع شده‌اند، سایر هم‌وطنان من اعم از پشتون، تاجیک، هزاره و سایرین نیز مظلومانه قربانی شده‌اند و درد این قربانی‌ها برای همه‌ی‌مان مشترک است».

آقای دوستم افزوده است: «جنگ به عنوان بدترین عمل بشری، متأسفانه از مردمان بی‌گناه ما قربانی گرفته است و در نتیجه ما را نسبت به هم بی‌اعتماد ساخته و از هم جدا نگه داشته است. این واقعیت تلخ کشور باید روزی با جسارت اذعان می‌شد». جنرال دوستم هم‌چنین گفته است: «ما می‌خواهیم آغازگر عصر نو و رسم نوی باشیم که به اساس آن سایرین نیز جسورانه و جوان‌مردانه به اشتباهات گذشته اذعان نمایند و همه با هم از تکرار آن به صورت جمعی جلوگیری کنیم».

جنرال دوستم که روز شنبه به عنوان معاون اول اشرف ‌غنی احمدزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده معرفی شد، با اشاره به انتخابات پیش‌رو گفته است: «در صورتی که مردم شریف ما برای ما مجال خدمت بدهند، ما متعهد هستیم که از این فرصت تاریخی برای مرهم‌گذاری بر دردهای مردم‌مان استفاده کنیم؛ تمامی تلاش‌ها را برای بازگرداندن بی‌جا شدگان داخلی کشور به کار برده و تعهد می‌نماییم که افغانستان ما به خانه‌ی مشترک همگان مبدل گردیده و هیچ‌درد و ظلمی دو‌باره در این کشور تکرار نگردد».

این نخستین باری است که یک رهبر مطرح دخیل در جنگ‌های داخلی کشور از قربانیان این جنگ‌ها مستقیما معذرت می‌خواهد. با این وجود، این اقدام جنرال دوستم یک روز پس از معرفی‌اش به عنوان نامزد معاونت اول ریاست جمهوری، از سوی شماری‌‌ تلاش انتخاباتی برای جلب آرا تلقی خواهد شد.

جنگ‌های داخلی در دهه‌ی هفتاد هجری خورشیدی منجر به کشته شدن هزارها غیرنظامی در کشور شد و نهادهای جهانی حقوق بشر شماری از رهبران و افراد دخیل در این جنگ‌ها را متهم به «جنایت جنگی و نقض حقوق بشر» کرده‌اند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *