انتقاد مقام‌های دولتی و سیاستمداران امریکایی از اظهارات ترامپ در مورد مسلمانان

اطلاعات روز: پس از آن‌که دونالد ترامپ، از داوطلبان نامزدی انتخابات ریاست جمهوری امریکا پیشنهاد داد تا ورود مسلمانان به امریکا متوقف شود، مقام‌های دولتی و سیاستمداران امریکایی در واکنش‌های‌اش از او به شدت انتقاد کرده است.
همزمان، سازمان ملل نسبت به تاثیر «لفاظی‌های انتخاباتی» بر سیاست امریکا در پذیرش پناه‌جویان ابراز نگرانی کرده است.
به نقل از بی‌بی‌سی، آقای ترامپ، که برای کسب نامزدی انتخابات از سوی حزب جمهوری‌خواه تلاش می‌کند، در واکنش به حمله مسلحانه یک زن و شوهر مسلمان به یک مرکز معلولان در ایالت کالیفرنیا و قتل ۱۴ نفر گفته که نظرسنجی‌ها حاکی از نفرت مسلمانان از امریکاست و برای حفظ امنیت این کشور خواستار «توقف کامل» ورود مسلمانان به ایالات متحده شد.
دونالد ترامپ گفته است که این روش باید تا زمانی برقرار باشد که دلیل تنفر مسلمانان از امریکا مشخص و در مورد آن چاره جویی شود.
اظهارات دونالد ترامپ نخست در یک بیانیه انتخاباتی منتشر شد و سپس او آن را در یک گردهم‌آیی در کارولینای جنوبی تکرار کرد که با تشویق طرفدارانش مواجه شد.
در واکنش به این سخنان، دفتر رییس جمهوری امریکا چنین دیدگاهی را «مغایر ارزش‌های جامعه امریکا» و مغایر منافع امنیتی این کشور توصیف کرده است. برخی گروه‌ها و سازمان‌های اسلامی امریکا نیز پیشنهاد آقای ترامپ را تقبیح کردند و با معیارهای رایج در جامعه امریکایی در تضاد دانستند.
این اظهارات با انتقاد شدید شماری از اعضای حزب جمهوری‌خواه نیز مواجه شده است. از جمله جان کاسیچ، از رقبای انتخاباتی دونالد ترامپ، گفته که این پیشنهاد «یک مورد دیگر از تفرقه‌اندازی‌های خشم‌آوری است که مشخصه دهان باز کردن اوست.»
جب بوش، داوطلب دیگر نامزدی حزب جمهوری‌خواه نیز گفته که «دونالد ترامپ مشاعرش را از دست داده و پیشنهادهای سیاسی او را نباید جدی گرفت.»
لیندزی گراهام، رقیب دیگر آقای ترامپ نیز اظهارات او را «واقعاً خطرناک» توصیف کرده است.
دیک چنی، معاون ریاست جمهوری در دوره زمامداری جورج بوش و از شخصیت‌های قدیمی حزب جمهوری‌خواه نیز به شدت از سخنان دونالد ترامپ انتقاد کرده است. او گفته: «کل این نظر که می‌توانیم بگوییم دیگر مسلمان بس است و یک دین را ممنوع کنیم برخلاف تمامی اصولی است که به آن‌ها معتقدیم. آزادی دینی بخشی بسیار مهم از تاریخ ما و منشاء هویت ملی ماست… و چنین اظهاراتی غلط است.»
مدیر اجرایی شورای روابط امریکایی-اسلامی سخنان دونالد ترامپ را به سخنان تحریک‌آمیز سرکرده یک گروه قانون شکن تشبه کرد و شهردار شهر سن‌پیترزبورگ در ایالت فلوریدا، که عضو حزب دموکرات است، در حساب تویتر خود نوشته که «ورود دونالد ترامپ به سنت پیتبرزبورگ از این لحظه تا زمانی که به‌طور کامل خطر وجود تمامی ترامپ‌ها را بشناسیم ممنوع است.»
اظهارات دونالد ترامپ واکنش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را نیز در پی آورده است.
ملیسا فلمینگ، سخن‌گوی این نهاد گفته که کمیساریای عالی به شدت نگران آن است که سخنان و لحنی که در تبلیغات انتخاباتی امریکا به کار رفته برنامه اسکان افراد آسیب پذیر را به مخاطره اندازد.