حامد کرزی: ناتو در افغانستان باعث رنج و زحمت زیاد شد

رییس جمهور حامد کرزی از ناتو به «دلیل ناکامی در آوردن ثبات در افغانستان» انتقاد کرده ‌است. آقای کرزی در برنامه‌ی نیوزنایت بی‌بی‌سی گفت: «در عرصه‌ی امنیت، عمل‌کرد ناتو باعث رنج افغانستان شد؛ جان‌های بسیاری گرفته شدند و هیچ‌پیش‌رفتی به دست نیامد و افغانستان امنیت ندارد».

آقای کرزی گفت، تمرکز ناتو بر جنگ در روستاهای افغانستان، به جای هدف قرار دادن پایگاه‌های امن طالبان در پاکستان، نادرست بوده است. رییس جمهور کرزی که فقط شش ماه دیگر به دوره‌ی ریاستش باقی مانده، افزود: «من خوشنود نیستم که بگویم امنیت نسبی داریم. این چیزی نیست که به دنبال آن باشیم. آن‌چه ما می‌خواستیم، امنیت کامل و جنگ مشخص و واضح بر ضد تروریسم بود».

آقای کرزی که با یلدا حکیم از بخش انگلیسی بی‌بی‌سی صحبت می‌کرد، گفت که اولویت او اکنون آوردن صلح و امنیت به کشور، به شمول توافقی برای تشریک قدرت با طالبان است. او گفت که برای این منظور حکومتش فعالانه با رهبران طالبان در حال گفت‌وگو است.

رییس جمهوری گفت: «آن‌ها [طالبان] افغان هستند. اگر در صلاحیت رییس جمهور یا دولت افغانستان باشد که آن‌ها را در موقف یا سمت‌ دولتی بگمارد، این کار خواهد شد. اما در جایی که مردم افغانستان افراد را از طریق انتخابات به موقفی در ساختار حکومت می‌گمارند، طالبان باید بیایند و در انتخابات شرکت کنند».

حقوق زنان

رییس جمهور کرزی این نگرانی‌ها را رد کرد که با بازگشت طالبان، پیش‌رفت‌های به دست آمده در عرصه‌ی حقوق زنان در کشور از دست خواهند رفت. او گفت: «بازگشت طالبان باعث تضعیف پیش‌رفت‌ها نخواهد شد. این کشور نیازمند صلح است. من حاضرم هر‌کاری که صلح را به افغانستان می‌آورد، انجام دهم و از طریق صلح اهداف زنان افغان را بهتر ارتقا دهم».

آقای کرزی تأکید کرد: «من هیچ‌‌شکی ندارم که (بعد از صلح) شمار زنان و دختران جوان افغانی که درس می‌خوانند و فرصت تحصیلات عالی و اشتغال بهتر را به دست می‌آورند، افزایش خواهد یافت. هیچ‌تردیدی در آن نیست؛ حتا اگر طالبان برگردند، این روند پایان نخواهد یافت ‌یا کند نخواهد شد».

موافقت‌نامه‌ی دوجانبه‌ی امنیتی

آقای کرزی بار دیگر تصریح کرد که هیچ‌عجله‌ای برای امضای توافق‌نامه‌ی دوجانبه‌ی امنیتی با امریکا ندارد. ایالات متحده خواهان آن است که این سند امنیتی، که روابط امریکا و افغانستان بعد از ۲۰۱۴ و خروج نیروهای ناتو را ترسیم می‌کند، قبل از انتخابات به امضا‌ برسد.

امریکایی‌ها می‌خواهند این سند توسط رییس جمهور کرزی به امضا‌ برسد تا این توافق‌نامه تبدیل به یک موضوع انتخاباتی در افغانستان نشود. آقای کرزی در این زمینه گفت: «اگر این توافق‌نامه در درازمدت برای ما مفید نباشد، آن‌ها (امریکایی‌ها) می‌توانند افغانستان را ترک کنند. این سند باید برای اهداف و منافع افغانستان مناسب باشد. اگر به حال ما مناسب نباشد و اگر به حال آن‌ها هم مناسب نباشد، طبیعتا هرکدام از طرفین راه جداگانه‌ی خود را پیش خواهد گرفت».

امریکایی‌ها در حال از دست دادن امید خود به امضای این توافق‌نامه هستند و گفته‌اند خروج کامل نیروهای خود از افغانستان را مدنظر خواهند گرفت.

خروج نیروها

آقای کرزی در سال‌های اخیر روابط دشواری با حامیان غربی خود داشته و بخشی از آن به دلیل انتقاد علنی او از ناتو بوده است. رییس جمهور کرزی ناتو را متهم می‌کند که به حاکمیت ملی افغانستان احترام نداشته است. در سال ۲۰۰۹، باراک اوباما، رییس جمهوری امریکا حامد کرزی را «هم‌کاری غیرقابل‌ اتکا و غیرمؤثر» توصیف کرد.

با این حال، آقای کرزی در مصاحبه‌ی خود با نیوزنایت بی‌بی‌سی این موضوع را رد کرد و گفت، به او به این دلیل این نسبت‌ها را می‌دهند که «در جایی که می‌خواهند با آن‌ها هم‌راهی کنیم، ما هم‌راهی نمی‌کنیم. آن‌ها می‌خواهند وقتی غیرنظامیان کشته می‌شوند، خاموش باشیم، اما ما سکوت نمی‌کنیم. ما نمی‌توانیم سکوت کنیم».

رییس جمهور در مصاحبه‌ی خود اذعان کرد که در سال‌های پس از ورود نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا به افغانستان، او روابط خوبی با جورج بوش، رییس جمهور وقت داشت. آقای کرزی گفت: «در آن سال‌های آغازین تفاوت نظر بسیار زیادی بین ما (با بوش) وجود نداشت. وخامت روابط ما از سال ۲۰۰۵ آغاز شد، زمانی که ما شاهد اولین کشتارهای غیرنظامیان بودیم، زمانی‌که ما دیدیم که جنگ بر ضد تروریسم در جایی که باید صورت بگیرد، صورت نمی‌گیرد».

آقای کرزی گفت که جنگ باید «بر ضد پناه‌گاه‌ها و مراکز آموزشی خارج از افغانستان صورت گیرد، نه این که سربازان امریکایی و ناتو در قریه‌های افغانستان عملیات به راه بیاندازند و به مردم افغانستان آسیب وارد کنند».

فساد اداری

انتقادهای زیادی نسبت به ناکامی حکومت در زمینه‌ی مبارزه با فساد وجود داشته است. این موضوع و نیز عدم پیش‌رفت در زمینه‌ی حقوق زنان، منجر به آن شد که ناروی اخیرا اعلام کند که کمک‌های خود به افغانستان را کاهش می‌دهد.

آقای کرزی در مصاحبه‌ی خود گفت: «حکومت ما ضعیف است و در مقایسه با دیگر حکومت‌ها نامؤثر. ما تازه شروع به کار کرده‌ایم. اما فساد بزرگ، فسادهای صدهامیلیون دالری، کار افغان‌ها نبود. حالا همه این موضوع را می‌دانند. این فساد خارجی‌ها بود». رییس جمهوری تصریح کرد: «قراردادهای اصلی و قراردادهای فرعی، قراردادهای کورکورانه که به مردم داده شد و پولی که به هر‌طرف پخش شد که وفاداری خریده شود، پولی که به هر‌طرف پخش شد که تسلیمی مقام‌های حکومت افغانستان را در سیاست‌ها‌ و طرح‌هایی خریده شود که مردم افغانستان با آن موافق نیستند. این‌ها بخش اصلی فساد بودند». «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *