بانک انکشاف آسیایی 275 میلیون دالر برای تقویت زیربنای انرژی در افغانستان کمک می‌کند

اطلاعات روز: موافقت‌نامه همکاری بانک انکشاف آسیایی به ارزش 275 میلیون دالر برای بهبود و تقویت اتصال انرژی بین افغانستان و ترکمنستان روز شنبه، 28 قوس، میان اکلیل حکیمی، وزیر مالیه و توماس پنیلا، رییس این بانک در افغانستان، به امضا رسید.
در خبرنامه‌ی وزارت مالیه آمده است که این کمک بخشی از کمک‌های 1.2 میلیارد دالری بانک انکشاف آسیایی است که هیئت عامل این بانک در ماه دسامبر سال 2015 آن را جهت بالا بردن عرضه، مؤثریت سکتور و پیشرفت در تجارت انرژی منظور کرده بود.
به گفته‌ی این وزارت، قسط اول این کمک، برای احداث بیش از 300 کیلومتر لاین عبوری انرژی 500 کیلووات که شبرغان را به دشت الوان ارتباط می‌دهد و بیش از 60 کیلومتر لاین عبوری انرژی 220 کیلووات که اندخوی را به شبرغان وصل می‌کند، به مصرف می‌رسد.
هم‌چنان از این کمک در قسمت آمادگی پروژه‌های آینده، توسعه برنامه تجاری و چارچوب تعرفه برای صنایع انرژی دولت (د افغانستان برشنا شرکت) به مصرف می‌رسد.
وزارت مالیه گفته که قرار است قسط‌‌‌های متباقی کمک 1.2 میلیارد دالری تا سال 2025 به مصرف برسد.
توماس پنیلا، رییس بانک انکشاف آسیایی در افغانستان هنگام امضای این توافق‌نامه گفت: «منابع انرژی ناکافی و عدم تعادل عرضه و تقاضا، فرصت‌های رشد و درآمد را محدود ساخته و سبب ایجاد نابرابری‌های اقتصادی گردیده که می‌تواند ناامنی و نارضایتی را به بار بیاورد.»
اکلیل حکیمی، وزیر مالیه نیز گفت: «این نوع همکاری می‌تواند برنامه عرضه انرژی حکومت را که بیش از 10 میلیارد دالر هزینه داشته و هدف آن تأمین برق و افزایش رشد اقتصادی و کاهش فقر می‌باشد، تقویت بخشد.»
افغانستان حدود 80 درصد از کل منابع انرژی خود را از کشورهای همسایه تمویل می‌کند.
به گفته‌ی وزارت مالیه، هماهنگ نبودن شبکه ملی برق افغانستان با شبکه برق چهار کشور تأمین کننده برق افغانستان ـ ایران، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان ـ باعث بالا رفتن هزینه واردات برق از این کشورها شده است.