محافظان خیالی نمایندگان مجلس افشا شد

اطلاعات روز: یک عضو مجلس نمایندگان محافظان خیالی شماری از اعضای مجلس را افشا کرد.
غلام حسین ناصری، نماینده میدان وردک در مجلس در نشست عمومی روز دوشنبه فهرستی را افشا کرد که براساس آن 31 عضو مجلس از وزارت داخله محافظان امنیتی بیشتر از حد قانونی در اختیار گرفته‌اند.
براساس قانون هر عضو مجلس دو محافظ از سوی دولت حق دارد.
براساس این فهرست، ملاتره خیل محمدی ۳۰ محافظ خیالی، ملاعزت الله عاطف ۲۳، داوود کلکانی ۱۰، حبیبه دانش، احمدشاه رمضان، فرهاد صدیقی هر یک۷ محافظ خیالی، سید منصور نادری، میردادخان نجرابی و شایسته باز ناصری هر یک ۶ محافظ خیالی، صفورا نیازی، اسحاق رهگذر، احمد بهزاد، فوزیه کوفی هر کدام 5 محافظ خیالی، قیس حسن، عبیدالله بارکزی، عبدالستار خواصی و رنگینه کارگر هر یک ۴ محافظ خیالی، ناجیه ایماق و حمیدالله توخی هر یک ۳ محافظ خیالی دارند.
میربد خان منگل، شریفی بلخابی، صفورا ایلخانی، جنرال نقیب الله، عبدالصبور خدمت، حسن صحرایی، فقیرزاده، موسی خان نصرت، حبیب افغان و فهیمه سادات هر کدام ۲ محافظ خیالی دارند. شیرولی وردک و هیلی ارشاد نیز هر کدام یک محافظ خیالی در وزارت داخله دارند.
این فهرست از سوی میرزا محمد یارمند، معین پیشین وزارت داخله در اختیار آقای ناصری گذاشته است.
غلام حسین ناصری در این زمینه گفت: «شماری از نمایندگان مجلس امتیاز خواهی می‌کنند ولی بدنامی‌اش به پای همه‌ی مجلس می‌ریزد و تا زمانی که نمایندگان مجلس خود را اصلاح نکنند، مجلس نمی‌تواند مظهر اراده مردم شود.»
اما نمایندگانی که در این فهرست نام شان ذکر شده، این فهرست را نادرست خواندند. عبدالرئوف ابراهیمی، رییس مجلس نیز گفت که این فهرست اشتباه است و نباید پیش از بررسی هیئت اداری به صورت علنی پخش می‌شد. او نشر این فهرست را عملکردی «خصمانه» عنوان کرد و خواستار بررسی این موضوع شد.
با این حالی صالح‌محمد صالح، یکی دیگر از اعضای مجلس گفت که به جز از این فهرست، فهرست دیگری نیز درباره‌ی نمایندگانی که از وسایط نیروهای امنیتی استفاده‌ی شخصی می‌کنند، وجود دارد.
موضوع خیالی محافظان و سربازان در کشور تازگی ندارد. پیش از این یک نهاد تحقیقاتی با نشر گزارشی گفته بود که بیش از 130 هزار سرباز نیروهای امنیتی افغانستان، به ویژه پولیس، خیالی اند و تنها از حکومت حقوق می‌گیرند.
پیش از این از وجود آموزگاران و مکاتب خیالی در وزارت معارف و معلولان خیالی در وزارت کار، امور اجتماعی و شهدا و معلولین نیز پرده برداشته شده بود.