کمیسیون برگزاری لویه جرگه: طالبان و حزب اسلامی می توانند در لویه جرگه اشتراک ورزند

 

مسئولان کمیسیون برگزاری لویه جرگه‌‌ی مشورتی می‌گویند که این جرگه در اواخر ماه عقرب با اشتراک نزدیک به سه هزار نفر در کابل برگزار می‌شود و مواد موافقت‌نامه‌ی امنیتی بین کابل و واشنگتن را به بحث می‌گیرد. صادق مدبر، رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون برگزاری لویه جرگه، دیروز در نشست‌ خبری در کابل به خبرنگاران گفت که کارهای برگزاری این جرگه به‌سرعت به پیش می‌رود و با توجه به آمادگی‌های امنیتی، جرگه قرار است در یکی از روزهای ۲۸، ۲۹ ‌یا سی‌ام ماه آینده برگزار شود. او گفت که در این جرگه نمایندگان مردم در هفده بخش شرکت خواهند کرد.

کمیسیون برگزاری این جرگه انتظار دارد بتواند از اعضای مجلس‌های شورای ملی، نمایندگان شوراهای ولایتی، نمایندگان زنان، افراد دارای معلولیت، فعالان جامعه‌ی مدنی، استادان دانشگاه و روشن‌فکران در این جرگه میزبانی کند. آقای مدبر گفت که طبق برنامه‌ریزی کمیسیون، لویه جرگه در روز اول جلسه عمومی گشایش خواهد یافت و در ادامه شرکت کنندگان به حدود پنجاه کمیته تقسیم خواهند شد تا مواد مندرج موافقت‌نامه‌ی امنیتی را به بحث بگیرند.

او گفت، هرچند پیش‌بینی شده که لویه جرگه برای دو روز برگزار شود، اما کمیسیون برگزاری برای جرگه‌‌ی هفت‌روزه آمادگی گرفته که در صورت به درازا کشیدن صحبت‌ها، می‌تواند از شرکت کنندگان میزبانی کند. رییس دبیرخانه‌ی کمیسیون برگزاری این جرگه در پاسخ به سوال خبرنگاری گفت که درِ این لویه جرگه‌ی مشورتی‌ که موضوع امضای موافقت‌نامه‌ی امنیتی با امریکا را به بحث می‌گیرد، به روی مخالفان مسلح دولت باز است و اعضای گروه طالبان و حزب اسلامی گلبدین حکمت‌یار نیز می‌توانند در آن شرکت کنند.

آقای مدبر اضافه کرد: «کسانی که آمده باشند و در افغانستان زندگی کرده باشند و قانون اساسی افغانستان را قبول کرده باشند و پیشینه‌ی عضویت گروه طالبان و حزب اسلامی را داشته باشند، شامل لویه جرگه خواهند بود و اگر طالبان و حزب اسلامی بعدا اعلام کنند که لویه جرگه‌ی مشورتی را قبول داریم و می‌آییم، خدا بیاورد، ما مشکلی نداریم».

گروه طالبان به رهبری ملا عمر و اعضای حزب اسلامی گلبدین حکمت‌یار در ده سال گذشته با نیروهای خارجی نبرد خونینی داشته‌اند و با حضور امریکایی‌ها در کشور مخالفت کرده‌اند. اخیرا ملا عمر، رهبر گروه طالبان در پیامی به مناسبت عید قربان با برگزاری لویه جرگه مخالفت کرد و گفت که این جرگه از نمایندگان اصلی مردم افغانستان نمایندگی نمی‌کند. رهبر گروه طالبان تهدید کرده که اگر افغانستان با امریکا موافقت‌نامه‌ی امنیتی امضا کند، مخالفان مسلح روحیه خواهند یافت و با قوت بیش‌تری با دولت افغانستان و خارجی‌ها خواهند جنگید.

از سوی دیگر، صبغت‌الله مجددی، رییس کمیسیون برگزاری لویه جرگه در نخستین جلسه‌ی این کمیسیون گفت که ابتدا مخالف برگزاری لویه جرگه بوده، اما با پافشاری‌های اداره‌ی امور و حامد کرزی، با برگزاری این جرگه راضی شده است. آقای مجددی گفت که از آن جایی که یک و نیم سال پیش جرگه‌ی مشابهی به هدف رای‌زنی در مورد امضای پیمان راهبردی با امریکا برگزار شده بود و موافقت‌نامه‌ی امنیتی جز پیمان راهبردی امریکا و افغانستان است، نیازی به برگزاری این جرگه نبود، ولی او گفت که با توجه به جزئیات موافقت‌نامه، قناعت کرده که جرگه‌ی تازه‌ای برپا شود.

در ماه عقرب‌ سال گذشته ‌لویه جرگه‌ای برای رای‌زنی در مورد امضای پیمان راهبردی با امریکا برگزار شد. این جرگه با امضای پیمان راهبردی بین افغانستان و امریکا موافقت کرد. مسئولان برگزاری لویه جرگه می‌گویند که دو سال پیش امریکا از برگزاری لویه جرگه در کابل که برای امضای پیمان راهبردی برگزار شد، نگرانی داشت.

در جلسه‌ی آغاز به کار کمیسیون برگزاری لویه جرگه، معاونان این کمیسیون هم مشخص شدند. اعضای کمیسیون برگزاری لویه جرگه نعمت‌الله شهرانی را به حیث معاون اول و حامد گیلانی را به عنوان معاون دوم این جرگه گزینش کرده‌اند. قانون اساسی افغانستان در ماده‌ی صد و دهم لویه جرگه را «عالی‌ترین مظهر اراده‌ی مردم افغانستان» نامیده که برگزاری آن از صلاحیت‌های رییس جمهوری است. بسیاری از منتقدان دولت گفته‌اند که دولت چون نتوانسته انتخابات شوراهای ولسوالی برگزار کند، برگزاری لویه جرگه غیرقانونی است؛ چون بخشی از اعضای لویه جرگه باید نمایندگان شوراهای ولسوالی باشند. «بی‌بی‌سی»

 

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *