عدم رعایت تقویم انتخابات، روند را به تأخیر می‌اندازد

اطلاعات روز: مقام‌ها‌ در کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی می‌گویند که تأخیر در اعلان لیست ابتدایی کاندیدان سبب تأخیر در روند انتخابات می‌گردد. نادر محسنی، سخن‌گوی‌ کمیسیون مستقل انتخابات در نشست خبری دیروز این کمیسیون به رسانه‌ها اعلام داشت که تأخیر دراعلام لیست ابتدایی کاندیدان شوراهای ولایتی و ریاست جمهوری، بر کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی تأثیر ندارد، بلکه روند انتخابات را به تأخیر می‌اندازد. قرار بود ‌کمیسیون مستقل انتخابات مطابق به تقویم انتخابات، لیست ابتدایی کاندیدان را دو روز قبل اعلام نماید، اما تا هنوز لیست ابتدایی کاندیدان اعلام نشده است.

سخن‌گوی‌ کمیسیون مستقل شکایت‌های انتخاباتی در نشست خبری به رسانه‌ها اعلام داشت که تا هنوز بیش از 20 شکایت را از سوی شهروندان راجع به نامزدان شوراهای ولایتی و ریاست جمهوری دریافت نموده که تابه‌حال به 8 مورد آن که راجع به تمدید وقت ثبت نام نامزدان بوده، رسیدگی صورت گرفته و 12 مورد دیگر آن تا اعلام شدن لیست ابتدایی نامزدان منتظر خواهد بود. به گفته‌ی نادر محسنی، سخن‌گوی کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی، شهروندان می‌توانند با اخذ فورمه‌های شکایت‌‌ از این کمیسیون، از هر نامزدی که شکایت داشته باشند، بعد از خانه‌پری و ضمیمه‌ی اسناد، تحویل کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی دهند تا مورد بررسی قرار گیرد. وی هم‌چنان علاوه نمود که عرایض بدون فورم هم قابل قبول بوده می‌توانند. این در حالی است که عده‌‌ای از نهادهای مدنی، بعضی از نامزدان ریاست جمهوری و معاونان‌شان را ناقضان حقوق بشر می‌دانند.

کمیسیون ‌شکایت‌های انتخاباتی هم‌چنان اعلام نمود که از همین حالا تا بعد از 48 ساعت پس از اعلام لیست ابتدایی کاندیدان، شهروندان عرایض و شکایت‌های‌شان را به دفتر کمیسیون ‌شکایت‌ها‌ در ولایت‌ها و مرکز تحویل نمایند. این در حالی است که تاهنوز دفتر ‌شکایت‌های انتخاباتی در ولایت‌ها ایجاد نشده است.

نادر محسنی، سخن‌گوی کمیسیون ‌شکایت‌های انتخاباتی اعلام نمود که سر از امروز، در زمینه‌ی جذب کمیشنران این کمیسیون در ولایات  اقدام نموده و درخواستی‌های شهروندان را گرفته و پس از بررسی نمایندگانش را در ولایات استخدام می‌نماید. به گفته‌ی محسنی، تا گشودن دفتر کمیسیون ‌شکایت‌ها‌ و استخدام کارمندان، کمیسیون مستقل انتخابات وظیفه گرفته است ‌شکایت‌های شهروندان را در ولایات تحویل گرفته و به مرکز انتقال دهد. قرار است به‌زودی دفتر کمیسیون ‌شکایت‌های انتخاباتی در ولایت‌ها گشوده شود.

کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی اعلام نمود که روند بررسی شکایت‌های و عرایض شهروندان در حضور نمایندگان جامعه‌ی مدنی، ناظران ‌داخلی و بین‌المللی صورت خواهد گرفت. به گفته‌ی سخن‌گوی این کمیسیون، بررسی شکایت با حضور ناظران می‌تواند در روند شفاف‌سازی انتخابات مؤثر واقع شود. شفافیت یکی از مواردی است که شهروندان از آن نگرانی دارند.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *