مقام‌های کنر: فرمانده عمده‌ی طالبان در کنر کشته شد

مقام‌های ولایت کنر در شرق کشور گفته‌اند که یک فرمانده مشهور طالبان در اثر حمله‌ی هواپیمای بی‌سرنشین آمریکایی کشته شده است. گل ‌مرجان، ولسوال مانوگی به بی‎بی‎سی گفت که حاجی دوران ساعت ۹ صبح دیروز (دوشنبه، ۲۹ میزان‌) هدف حمله‌ی هوایی قرار گرفت.

فرماندار مانوگی افزود که در این حمله برادر و دو تن از افراد تحت امر این فرمانده طالبان کشته شدند. در چند روز گذشته این پنجمین حمله‌ی هواپیماهای بی‌سرنشین در ولایت مرزی کنر علیه شورشیان وابسته به گروه طالبان است. مقام‌های محلی می‎گویند، کشته شدن حاجی دوران می‌تواند به بهبود وضعیت در مناطق ناآرام ولایت کنر و ولایت نورستان کمک کند.

فرماندار مانوگی افزود که این فرمانده عضو گروه سلفی بود که در میان شورشیان این دو ولایت نفوذ داشت و «فرمانده فعالی بود». مناطق اوته‎پور، مانوگی، چپه‎دره و چوکی در ولایت کنر و برخی از مناطق ولایت نورستان، از محلات اصلی فعالیت حاجی دوران و شورشیان تحت فرمان او شمرده می‎شد.

به گزارش‌ بی‌بی‌سی، حاجی دوران مهم‌ترین فرمانده مخالفان مسلح دولت در ولایت کنر بود. فرمانده دوران از آغاز حضور ارتش آمریکا در افغانستان به صف مخالفان مسلح دولت پیوست و فعالیت‌های مسلحانه خود را آغاز کرد. گفته می‌شود که او در ربودن ‌لیندا نورگروو، امدادگر بریتانیایی هم دست داشته است و گروگان‌گیران از افراد تحت فرمان او بوده‌اند.

خانم نورگروو در جریان عملیاتی که از سوی نیروهای ناتو برای نجات او اجرا شد، به دست گروگان‌گیران کشته شد. مقام‌های محلی می‌گویند که حاجی دوران در بسیاری از فعالیت‌های خراب‌کارانه‌ی شورشیان در ولایت‌های کنر و نورستان و به‌ویژه مناطق اوته‎پور، مانوگی، چپه‎دره و چوکی ولایت کنر نقش داشته است.

گفته شده که او سال‌ها عضو گروه سلفی بود، اما از دو سال به این‌سو در چهارچوب گروه طالبان فعالیت می‌کرد، چرا که سلفی‎ها در کنر به طالبان پیوستند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *