والی دایکندی: کار ساخت یک میدان هوایی جدید در دایکندی آغاز می‌شود

مقام‌های محلی در ولایت دایکندی در مرکز کشور می‌گویند که برای ساخت یک میدان هوایی جدید در مرکز این ولایت، با وزارت‌های ترانسپورت و هوانوردی و فواید عامه‌ی کشور به تفاهم رسیده‌اند. عبدالحق شفق، والی دایکندی به خبرگزاری بخدی گفت: «این میدان هوایی به طول بیش از 300 متر در مرکز دایکندی (نیلی) ساخته و بودجه‌ی آن از طرف وزارت ترانسپورت و هوانوردی افغانستان پرداخته می‌شود».

او تأکید کرد که فعلا مهندسان وزارت شهر‌سازی کشور‌  برای بررسی ساحه، جایی که قرار است میدان هوایی ساخته شود، به این ولایت رفته‌اند. دایکندی از ولایت‌های امن کشور به شمار می‌رود، اما اخیرا شاهد نا‌آرامی‌هایی بوده است. ترانسپورت‌ هوایی و زمینی از مشکلات عمده‌ی باشندگان مرکز و ولسوالی‌های دایکندی خوانده شده است. گفته شده که به دلیل عدم بازسازی سرک‌های این ولایت، سالانه ده‌ها باشنده‌ی دایکندی در حادثه‌های ترافیکی جان‌شان را از دست می‌دهند.

باشندگان دایکندی هم‌چنان از نبود یک میدان هوایی معیاری در این ولایت به‌شدت ابراز نگرانی کرده‌اند. با این حال، مقام‌های دایکندی می‌گویند، برای رفع این مشکلات، برنامه‌های تازه‌ای را روی دست گرفته‌اند.

عدم دست‌رسی باشندگان به اطلاعات

عبدالحق شفق، والی دایکندی یکی دیگر از مشکلات باشندگان مرکز و ولسوالی‌های این ولایت را عدم دست‌رسی به اطلاعات عنوان کرده است. او می‌گوید که اکثر باشندگان ولایت دایکندی به اطلاعات دست‌رسی ندارند. والی دایکندی به خبرگزاری بخدی گفت: «عدم دست‌رسی باشندگان این ولایت به اطلاعات باعث شده که آنان با مشکلات جدی مواجه شوند».

آقای شفق می‌گوید که در حال حاضر دو رادیوی خصوصی در مرکز ولایت دایکندی (نیلی) فعالیت دارند که به گفته‌ی او، این دو رسانه، تنها رویدادهای مر‌کز این ولایت را تحت پوشش قرار می‌دهند. دایکندی از ولایت‌هایی است که گفته شده اکثر باشندگان آن به انترنت، تلویزیون، رادیو و رسانه‌های چاپی و الکترونیکی دست‌رسی ندارند و از این گونه مشکلات به‌شدت رنج می‌برند.

امروزه‌ آگاهی‌دهی و کسب داده‌های رسانه‌ها در تمام ساحات زندگی شهروندان یک جامعه، نقش مهمی را ایفا می‌کند. تا جایی که دیده شده، ‌رسانه‌ها توانسته‌اند روند زندگی اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شهروندان یک جامعه را چرخانده و آن را به  سوی پیش‌رفت و ترقی سوق دهند. با آن‌هم بسیاری از باشندگان ولایات کشور و به‌خصوص مناطق مرکزی از این گونه مشکلات رنج می‌برند و می‌گویند که دولت فعلی نیز برای رفع این مشکل گامی برنداشته است.

با این حال عبدالحق شفق در این زمینه به خبرگزاری بخدی گفت: «به‌تازگی یک نمایندگی که نشرات رادیو و تلویزیون ملی در ولایت دایکندی از آن پخش می‌شود، آغاز به کار کرده که به رخدادهای دایکندی پرداخته نمی‌شود، بلکه نشرات تلویزیون ملی از آن پخش می‌شود». گفته شده که این نمایندگی با کمبود تجهیزات تخنیکی و مالی نیز روبه‌رو است.

آغاز کار ساخت یک سرک و شفاخانه

عبدالحق شفق، والی دایکندی هم‌چنان می‌گوید که کار ساخت سرک ولسوالی شهرستان به طرف کوتل معروف به «تناب» به‌زودی افتتاح می‌شود. او می‌گوید، برخی باشندگان مرکز و ولسوالی‌های دایکندی از چندسال به این طرف در انتظار ساخت این سرک هستند. آقای شفق تأکید کرد که ساخت سرک شهرستان به طرف کوتل ‌تناب‌ توسط وزارت فواید عامه و مقام‌های ولایت دایکندی ساخته خواهد شد. گفته شده که با ساخت این سرک مشکلات باشندگان ولایت دایکندی تا حدودی حل خواهد شد.

او هم‌چنان در بخش‌هایی از صحبت‌هایش از ساخت یک شفاخانه در این ولایت خبر داد. به گفته‌ی او، کار ساخت یک شفاخانه‌ی ‌صد بستر در آینده‌ی نزدیک در ولایت دایکندی آغاز خواهد شد. «بخدی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *