چرا هند هلیکوپترهای جنگی به افغانستان می‌فرستد؟

دیپلمات/ انکیت پاندا +
ترجمه: معصومه عرفانی


اخیراً، وزارت دفاع افغانستان سه هلیکوپتر جنگی Mi-25 را به نیروی هوایی افغانستان منتقل کرده است. این هلیکوپترها توسط هند تهیه شده بودند. این نخستین‌بار است که دهلی نو تجهیزات نظامی مرگ‌بار به افغانستان می‌فرستد. نیروی هوایی افغانستان سه هلیکوپتر Mi-25 از چهار هلیکوپتری که وعده داد شده بودند را دریافت کرده است. این هلیکوپترها جایگزین هلیکوپترهای جنگی Mi-35 قدیمی خواهند شد و یک پیشرفت مهم در قابلیت‌های پشتیبانی هوایی افغانستان در مبارزه‌ای مدام علیه طالبان در سراسر کشور به‌وجود خواهند آورد.
در تاریخ 20 جنوری، افغانستان تایید کرد که سه هلیکوپتر Mi-25 آماده شده‌اند و می‌توانند در عملیات‌ها مورد استفاده قرار بگیرند. هلیکوپترهای Mi-25 احتمالاً برای نخستین‌بار در جنگ فعلی علیه طالبان در ولایت هلمند استفاده خواهند شد. غلام سخی احمدزی، معاون رییس لوجستیک وزارت دفاع افغانستان به خبرگزاری طلوع نیوز گفت: «ما همیشه از کمک‌های هند برخوردار بوده‌ایم. این هلیکوپترها که توسط هند به افغانستان اهدا شدند، مونتاژ شده و آماده‌اند، و در مبارزه علیه تروریست به ما کمک می‌کنند».
توافق برای دریافت Mi-25 میان دو کشور، در ماه نوامبر 2015 اعلام شد؛ زمانی که مشاور ریاست امنیت ملی افغانستان، حنیف اتمر و معاون وزیر خارجه‌ی افغانستان، حکمت خلیل کرزی به دهلی نو سفر کرده بودند. هند پیش از این سه هلیکوپتر (HAL) به نیروی هوایی افغانستان اهدا کرده بود.
درحال‌حاضر نیروی هوایی افغانستان تجربه‌ی کار با هلیکوپترهای جنگی Mi-24 ساخت روسیه را دارد و و با پنج هلیکوپتر قدیمی‌تر Mi-35 عملیات انجام می‌دهد که جمهوری چک در سال 2008 به افغانستان فرستاده بود. بااین‌حال، هلیکوپترهای Mi-35 موجود نیروی هوایی افغانستان، معمولاً مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. همان‌گونه که فرانز استفان گدی در ماه نوامبر در «دیپلمات» توضیح داده بود، « Mi-35 یک هلیکوپتر پشتیبانی هوایی نزدیک مسلح با مسلسل‌های انعطاف‌پذیر و پرتاب‌کننده‌های موشک و راکت است. این هلیکوپتر می‌تواند علیه نیروهای زمینی از جمله زره‌پوش‌ها و اهداف هوایی که با سرعت آهسته حرکت می‌کنند استفاده شود. هم‌چنین می‌توان از آن به‌عنوان وسیله‌ی حمل‌ونقل سربازان با ظرفیت محدود (تا هشت چترباز) و نیز ماموریت‌های تخلیه‌ی پزشکی استفاده کرد». به‌این‌ترتیب، این هلیکوپتر برای نقش نیروی هوایی افغانستان برای کمک به ارتش ملی افغانستان در جنگ با طالبان از طریق پشتیبانی هوایی نزدیک، کاملاً مناسب است.
متاسفانه، باتوجه به چالش‌های فراوانی که پیش روی نیروهای امنیتی افغانستان قرار دارد، انتقال هلیکوپترهای Mi-25 توسط هندوستان، پیشرفتی نیست که موجب تغییر جدی در میدان جنگ شود. در عوض، اهمیت برجسته‌تر این انتقال، در پیامی است که از رویکرد دهلی نو به وضعیت امنیتی افغانستان به ما می‌رساند. علی‌رغم روابط نزدیک میان هند و افغانستان، انتقال سلاح‌های مرگ‌بار به کابل توسط دهلی نو، تا اوایل سال 2016 طول کشید. دلیل تاخیر، نگرانی هند از این امر، این بود که انجام چنین کاری می‌تواند موجب برانگیختن خشم پاکستان شود که هرگونه پشتیبانی هند از دولت افغانستان را به‌عنوان یک خطر بالقوه می‌بیند.
بااین‌وجود، دولت هند درحال فاصله‌گرفتن از الگوی قدیمی‌اش در مدیریت روابط با افغانستان است. درحقیقت، نخست‌وزیر هند نارندرا مودی، با ملاقاتی اعلام‌نشده از لاهور درست چند ساعت پس از اعلام حمایتش برای افغانستان دربرابر پارلمان این کشور، نشان داد که علاقه‌مند مجزاساختن رویکرد هند نسبت به افغانستان از رویکردش نسبت به پاکستان است.

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *