250 هزار افغان در سال گذشته در کشورهای صنعتی درخواست پناهندگی داده‌اند

اطلاعات روز: وزارت امور مهاجرین می‌گوید که در سال 2015 دست‌کم 250 هزار افغان در 44 کشور صنعتی جهان درخواست پناهندگی داده‌اند.
به گفته‌ی این وزارت، تنها 150 هزار افغان در سال گذشته در کشور آلمان درخواست پناهندگی داده‌اند.
اسلام الدین جرأت، سخن‌گوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان امروز در نشست خبری در کابل هم‌چنان گفت که در میان 4 هزار نفر که از کشورهای مختلف جهان در مسیر را اروپا جان شان را از دست داده‌اند، 20 درصد قربانیان افغانی‌اند.
آقای جرأت می‌گوید که مهاجرت کنونی مشکلاتی را هم برای کشور مبدأ و هم برای کشورهای مقصد ایجاد کرده و قاچاق‌چیان انسان بعد از قاچاق‌چیان مواد مخدر بیشترین سود را به‌دست می‌آورند. او گفت، اکنون شرایط در کشورهای اروپایی نیز سخت‌گیرانه‌تر شده ولی دولت با هیچ کشوری سندی را امضا نکرده و نخواهد کرد که در آن اخراج اجباری مهاجران افغان مطرح باشد.
اما آقای جرأت افزود طبق توافقاتی که با کشورهای مهاجر پذیر صورت گرفته است، در پنج حالت اگر کشورهای مقصد مهاجران افغان را به‌صورت اجبار اخراج کنند برای افغانستان قابل قبول نیست.
کودکان زیر سن قانونی، معلولان، خانواده‌های بی‌سرپرست، خانواده‌های که سرپرست آنان خانم‌ها می‌باشند و خانواده‌های که فرد سرپرست شان قبولی کشور میزبان را از قبل به‌دست آورده شامل این پنج حالت می‌شوند.
در همین حال روز گذشته توماس دیمیریز، وزیر داخله آلمان گفته بود که در دیدار با مقام‌های افغان در کابل روی بازگرداندن پناهندگان افغان از آلمان به تفاهم رسیده‌ است.
آقای دیمیریز گفته است که براساس این تفاهم پناهندگان افغانستان‌ که در آلمان پذیرفته نشده‌اند، دوباره به افغانستان بازگردانده خواهند شد. اما وزارت امور مهاجرین می‌گوید مقام‌های افغانستان با وزیر داخله آلمان روی بازگشت مهاجران افغان به صورت داوطلبانه به توافق رسیده‌اند.
آقای جرأت در نشست خبری گفت که تمام پرونده‌های مهاجرین افغان براساس قوانین بین‌المللی و قوانین کشورهای مقصد بررسی خواهد شد و کسانی که واجد شرایط نباشند با دادن مشوق‌های لازم به‌صورت داوطلبانه به افغانستان بازگردانده خواهند شد. در این صورت افغانستان ملزم به پذیرش این پناهندگان است.