فوتبال کشور برای نخستین‌بار مجوز مربی‌گری درجه دوم آسیا را به دست آورد

مقام‌های فدارسیون فوتبال کشور اعلام کردند که افغانستان توانسته است برای اولین بار در تاریخش مجوز مربی‌گری درجه دو (ب) آسیا را به دست آورد. براساس اعلام فدراسیون فوتبال، دوره‌ی آموزشی«ب» توسط مربیان فدراسیون فوتبال آسیا، ۲۳ میزان آغاز شده است.

اردشیر پور نعمت، مربی ایرانی فدراسیون فوتبال آسیا مسئولیت آموزش مربیان کشور را به عهده دارد و در این دوره ۱۷ مربی ‌که قبلا دوره‌ی آموزشی مربی‌گری درجه ۳ را دریافت کرده بودند، حضور دارند. دوره‌ی آموزشی این مربیان ۲۱ روز اعلام شده که مربیان افغان به صورت عملی و نظری به فراگیری فنون فوتبال مدرن خواهند پرداخت.

فدراسیون فوتبال کشور برگزاری این دوره‌ی آموزشی را برای مربیان کشور یک موفقیت خوانده و گفته است که انتظار دارد در آینده‌ی نزدیک فدراسیون فوتبال آسیا دوره‌ی آموزشی مربی‌گری درجه یک (الف) را نیز در ‌کشور برگزار کند.

علی‌رضا آقازاده، دبیر فدراسیون فوتبال کشور نیز در این باره به بی‌بی‌سی گفت که فدراسیون فوتبال افغانستان بعد از ۵ سال تلاش توانسته که فدراسیون فوتبال آسیا را برای آموزش دوره‌ی «ب» در کشور متقاعد کند. او در ادامه افزود که فدراسیون فوتبال در نظر دارد که تعداد مربیان در کشور را از نظر کمی و کیفی افزایش دهد و این روند برای رشد فوتبال افغانستان ضروری است.

آقای آقازاده با اشاره به آموزش دوره‌ی «ب» که برای اولین بار در تاریخ کشور برگزار می‌شود، گفت، اکنون تعداد مربیان افغان که مجوز رسمی فدراسیون فوتبال آسیا را داراند، به حدود ۴۵ نفر می‌رسد. او تأکید کرد که اکنون ۴ هزار باشگاه فوتبال در سراسر کشور وجود دارد که فدراسیون فوتبال ‌در نظر دارد تا مربیان این باشگاه‌ها را آموزش دهد.

دبیر فدراسیون فوتبال ‌افزود که اکنون در حدود ۸۰ هزار بازی‌کن در سراسر کشور ثبت شده که این افراد در مدارس و باشگاه‌های فوتبال در سراسر کشور به بازی فوتبال رو آورده‌اند. او در ادامه بیان داشت که اکنون در شهر کابل ۲۰ باشگاه ورزشی مختص دختران وجود دارد و در ولایت‌های هرات، مزار شریف و پروان نیز باشگاه مخصوص زنان وجود دارند.

فوتبال افغانستان در سال‌های اخیر رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. در سال جاری تیم ملی کشور قهرمان کشورهای جنوب آسیا شد. در حال حاضر افغانستان در رده‌بندی فیفا در رتبه‌ی ۱۳۳ جهانی و ۲۱ آسیا قرارد دارد.

وضعیت فوتبال کشور

جایگاه افغانستان در رده‌بندی فیفا، رتبه‌ی ۱۳۳

جایگاه افغانستان در آسیا، رتبه‌ی ۲۱

تعداد باشگاه‌های فوتبال، ۴ هزار

تعداد وزرش‌کاران فوتبال، ۸۰ هزار

تعداد باشگاه دختران، حدود ۲۵ عدد

تعداد مربیان سطح سوم، حدود ۴۰ نفر

تعداد کل مربیان، ۴ هزار نفر

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *