طالبان در تلاش مختل کردن روند انتخابات‌اند

ناتو مي‌گويد که طالبان تلاش مي‌کنند روند انتخابات آينده‌ی افغانستان را مختل سازند، اما نيروهاى امنيتى افغان، توانايى خوبى دارند و مي‌توانند ‌مانع هرگونه فعاليت آنان شوند. جنرال دين ميلنر Dean Milnar، معاون مأموريت آموزشى ناتو درافغانستان گفت که مخالفان مسلح در چند‌ماه گذشته‌ حملات و فعاليت‌هاى تخريبى‌شان را تشديد نموده‌اند و فعاليت‌هاى آن‌ها علیه مردم عام بوده و اکثراً افراد ملکى را مي‌کُشند.

اما وى افزود که نيروهاى امنيتى افغان، توانايى اين را دارند که به تنهايى مانع فعاليت‌هاى مخالفان مسلح شوند و عليه آن‌ها عمليات نمايند. اين جنرال ناتو افزود که نيروهاى امنيتى افغان‌ به تنهايى عليه طالبان مي‌جنگند تا امنيت کامل و سراسرى را براى روند انتخابات پيش‌رو به ميان آورند. معاون مأموريت آموزشى ناتو در کشور مي‌گويد که نيروهاى امنيتى افغان به مثابه‌‌ يک تيم‌ کار مي‌کنند و آموزش‌هاى مختلف ديده و توان‌مندى‌هاى‌شان را توسعه داده‌اند.

موصوف که در حاشيه‌ی افتتاح تعمير جديد شفاخانه‌ی مرکزى پوليس ملى در کابل صحبت مي‌کرد، گفت که با اين گونه آموزش‌ها، نيروهاى امنيتى افغان مي‌توانند عليه مخالفان مسلح مبارزه کنند و به تنهايى عليه آنان عمليات انجام دهند. جنرال ميلنر افزود: «ديده مي‌شود که اين نيروها با گذشت هرروز بهتر مي‌شوند».

اين در حالى است که هفته‌ی گذشته‌ يک‌ مقام ارشد امريکايى در حاشيه‌ی نشست وزیران دفاع ناتو نيز گفت که بازنگری‌های استخباراتی و گزارش‌های افغان‌ها، نشان دهنده‌ی تلاش هم‌آهنگ مخالفان مسلح به منظور اخلال در انتخابات پيش‌رو می‌باشد. این نظامی امریکایی گفته بود: «ما در يک فصل غيرجنگی قرار نداريم. در حقيقت به يک فصل جنگی زمستانی داخل می‌شويم». به گفته‌ی وى، انتظار می‌رود که برنامه‌ی جنگی طالبان‌ به جاى تدام روند سنتی و هميشگی‌شان، شامل حملات بر افراد عالی‌رتبه، تلاش در قتل‌های هدف‌مند مقام‌های سياسی، مقام‌های انتخاباتی و نامزدان نيز باشد.

مقام‌های امنيتى افغان‌ در حالي که با نزديک شدن انتخابات رياست جمهورى و شوراهاى ولايتى (١٦ حمل ١٣٩٣)، تشديد حملات مخالفان مسلح دولت را تأييد مي‌کنند، اما از تأمين امنيت انتخابات پيش‌رو اطمينان داده‌اند. «پژواک»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *