وزیر خارجه: گروه‌هایی را که به روند صلح نپیوندند، نابود می‌کنیم

اطلاعات روز: چهارمین نشست گروه هماهنگی چهار جانبه صلح افغانستان با گروه‌های طالبان امروز، سه‌شنبه، با سخنرانی صلاح الدنی ربانی، وزیر امور خارجه کشور در کابل آغاز شد.
در چهارمین نشست گروه هماهنگی چهارجانبه نمایندگان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین حضور داشتند. صلاح الدین ربانی در سخنان افتتاحیه این نشست باردیگر از گروه‌های طالبان خواست که با یافتن راه حل سیاسی و پایان بخشیدن به خشونت و خونریزی به روند صلح بپیوندند. آقای ربانی به گروه‌های مسلح که به روند صلح نمی‌پیوندند، هشدار داد که فضا را برای شان تنک و پناه‌گاه‌های شان نابود خواهد شد.
آقای ربانی گفت: «با آغاز و ادامه گفت‌و‌گوها با آن‌عده از گروه‌های طالبان که مسیر سیاسی را انتخاب می‏کنند، روی دست گرفتن همه اقدامات لازم برای تنگ ساختن فضا به گروه‌های مخالف صلح، به شمول نابودسازی پناه‌گاه‌های امن و سیستم‌های حمایوی آن‌ها، عزم و تعهد مشترک ما را ثابت می‎سازد.»
او گفت که پیام ما به این گروه‌ها روشن است و «قوای امنیتی دلیر ما در مبارزه با آن‎ها قاطعانه عمل نموده و در همه جا، از خونریزی، خشونت و دهشتی که آن‌ها مرتکب می‌شوند، جلوگیری خواهند کرد.»
آقای ربانی سخنان رییس جمهور غنی را که در 26 دلو از گروه طالبان خواسته بود که به روند صلح بپیوندند، تکرار کرد«من از همه گروه‌های طالبان، حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار و سایر مخالفین می‌خواهم که به کاروان صلح بپیوندند. هر گروه مخالف که آماده است تا با ما، در فضای صلح و برادری زندگی کند، آغوش ما به روی آن‌ها باز است و از آن‌ها استقبال می‌کنیم.»
چارچوب کار و لایحه کاری گروه هماهنگی چهارجانبه مشخص شده است
دور سوم نشست گروه هماهنگی چهار جانبه در 17 دلو در اسلام‌آباد برگزار شد و اشترک کنندگان روی «نقشه راه» صلح به توافق رسیدند. آقای ربانی نیز گفت که گروه در مرحله‌ی حساسی رسیده است. در زمینه‌های تعیین چهارچوب کاری، تصویب لایحه کاری گروه هماهنگی چهار جانبه و «نقشه راه گفت‌وگوها» پیشرفت‌هایی صورت گرفته و هم‌چنان توافقات برای زمینه سازی گفت‌وگوهای مستقیم میان نمانیدگان افغانستان و گروه‌های طالبان صورت گرفته است.
آقای ربانی ابراز امیدواری کرد که در نشست امروزی بر پیشرفت‌های نشست‌های قبلی افزوده شود.
به گفته‌ی ربانی افغانستان می‌خواهد که تا این گروه، جزئیات گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت افغانستان و گروه‌های طالبان را پیش از پایان ماه فبروری طرح نماید.
او گفت: «ما به کار گروه هماهنگی چهارجانبه برای حمایت از تلاش‎های صلح در افغانستان اهمیت زیاد قایل هستیم. در ادامه این مسیر و پیشرفت کارهایی که تااکنون انجام یافته است، منتظر گام‏های عملی، قاطع، روشن و به موقع در جهت تحقق تعهدات مشترک مان، مطابق نقشه راه می‎باشیم.»
صلح اولویت مردم است، برای رسیدن به آن همه راه‌های ممکن را می‌رویم
وزیر خارجه در بخشی از صحبت‌هایش بر تأمین امنیت، صلح و ثبات در کشور تأکید کرد و گفت که تحقق صلح و امنیت پایدار، مهم‌ترین اولویت مردم و دولت افغانستان می‎باشد و از همین خاطر «در جست‌وجوی همه راه‌های موجود و ممکن، غرض تحقق خواست برحق مردم افغانستان برای دستیابی به یک صلح با عزتی که نظام مبتنی بر قانون اساسی مان را تقویت بخشد، می‎باشیم.»
آقای ربانی گفت که اجماع و یک پارچگی مردم افغانستان جهت پاسداری و تقویت دستاورد‌های سال‌های گذشته غیرقابل تردید است و به هیچ وجه اجازده داده نمی‌شود که این دستاوردها مورد تهدید قرار گیرد.
او افزود که به تلاش‏های جهت پایان دادن به خشونت‌هایی ‏که همه روزه در برابر مردان، زنان و اطفال کشور صورت می‏گیرد، نیز ادامه خواهیم داد.
برگزاری چهارمین نشست گروه هماهنگی چهار جانبه در حالی‌برگزار شد که هیئت رهبری شورای عالی صلح افغانستان صبح امروز رسماً به کار آغاز کرد. شورای عالی صلح که به هدف پیشبرد روند مصالحه با گروه‌های مخالف مسلح دولت را پیش می‌برد، از مدت یک و نیم سال به این سو رییس نداشت و در نشست‌های چهارجانبه نیز هیئت افغانستان را حمکت خلیل کرزی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه رهبری می‌کند.