کرزی به بریتانیا رفت

حامد کرزی رییس جمهور ‌دیروز دوشنبه برای یک سفر پنج روزه عازم بریتانیا شد. قرار است رییس جمهور در ضمن سایر موارد با مقام‌های ارشد بریتانیایی نیز دیدار کند. دفتر ریاست جمهوری ‌در اعلامیه‌ای گفته است که کرزی در جریان این سفر با دیوید کامرون نخست‌وزیر، فلیپ‌هاموند وزیر دفاع، جستین گرنینگ وزیر انکشاف بین‌المللی و سایر مقام‌های عالی‌رتبه‌ی بریتانیا دیدار و با آن‌ها در مورد روابط و همکاری‌های دو‌جانبه مذاکره می‌کند.

هدف مرکزی این دیدار شرکت در چهارمین دور اجلاس عالی سران کشورهای افغانستان، پاکستان و بریتانیا می‌باشد که روز پنج‌شنبه قرار است برگزار شود. نواز شریف، نخست‌وزیر جدید پاکستان نیز درعین زمان به لندن می‌رود. جانب افغانستان در ضمن سایر موارد امیدوار است در مورد محل اقامت ملا برادر، یکی از رهبران زندانی شده‌ی طالبان در پاکستان نیز توضیحات به دست آورد.

ملا برادر رسماً از جانب حکومت پاکستان آزاد شده، اما اجازه‌ی سفر به ‌را ندارد. حکومت افغانستان با آزادی ملا برادر امیدوار است که این رهبر عالی‌رتبه‌ی طالبان روند صلح را سرعت ببخشد. کرزی می‌خواهد ملا برادر که از نظر وی انسانی میانه‌رو پنداشته می‌شود، با شورای عالی صلح ‌تماس برقرار کند. این شورا در سال 2010 در کشور تأسیس شده است.

در خبرنامه‌ی ریاست جمهوری ‌که روز دوشنبه منتشر شده، آمده است: «رییس جمهور اسلامی افغانستان در جریان این سفر پنج روزه برعلاوه‌ی اشتراک در مجمع اقتصادی جهان اسلام و نشست سه‌جانبه‌ی سران افغانستان، پاکستان و بریتانیا، در دانشگاه آکسفورد به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت و از اکادمی نظامی «سند هرست» نیز دیدن خواهد کرد».

رییس جمهور ‌را در این سفر یک هیأت عالی‌رتبه‌ی دولتی، به شمول د‌کتر رنگین دادفر سپنتا، مشاور امنیت ملی، حضرت عمر زاخیل‌وال، وزیرمالیه، یحیا معروفی، مشاور رییس جمهور در امور روابط بین‌المللی، صلاح‌الدین ربانی، رییس شورای عالی صلح و ارشاد احمدی، سرپرست وزارت امور خارجه همراهی می‌کنند. «دویچه وله»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *