فمینیسم چیست و فمینیست کیست؟

فمینیسم چیست و فمینیست کیست؟

چیماماندا آدیچی (Chimamanda Ngozi Adichie) نویسنده نیجریایی است که در یکی از سخنرانی‌هایش زیر نام «همه باید فمینیست باشیم» داستانی از یک پیرمردی تعریف می‌کند که در رونمایی یکی از کتاب‌هایش او را نصیحت به «فمینیست نبودن» می‌کند. وقتی آدیچی می‌پرسد چرا؟ پیرمرد می‌گوید که فمینیست‌ها زنانی خشمگین هستند که نمی‌توانند شوهری پیدا کنند. این داستان حضار را به خنده وا می‌دارد.

واقعاً که چنین تعریفی از فمینیسم خنده‌دار هم هست. اما به راستی فمینیسم چیست و فمینیست کیست؟ آیا وقتی از فمینیسم صحبت می‌کنیم و خود را فمینیست می‌خوانیم، از معنای آن باخبریم؟ آیا مردی که کمکی در کارهای خانه (آشپزی، لباس‌شویی، بچه‌داری و تمیزکاری) نمی‌کند، اما در راهپیمایی‌ها برای دادخواهی حقوق زنان از همه بلندتر شعار می‌دهد و فریاد می‌زند، می‌تواند فمینیست واقعی باشد؟ مقاله‌ها و سخنرانی‌های فمینیستی مردی که حتا جورابش را خودش نمی‌شوید و نان و آبش را یک زن باید بیاورد و خلاصه این‌که یک زن باید خدمتش را کند، تا چه اندازه قابل ارزش و باور هستند؟

آری، همین عملکردهای نمادین و سمبولیک هستند که نمی‌گذارند قدمی به پیش برداریم. تا زمانی که جامعه‌ای دو قطبی جنسیتی رادیکال پرورش دهیم و هر بعدی از جامعه را جنسیتی جلوه دهیم، سرنوشت مان همین خواهد بود و به فردایی بهتر از دیروز نخواهیم رسید. پس باید تغییر را از خانه‌های مان شروع کنیم، مثل خوشحال شدن از به دنیا آمدن یک کودک دختر. به دختران از همان آوان کودکی دیکته نکنیم این‌که چون فقط «مونث» هستند باید کار خانه بدانند، بیرون بازی نکنند، بلند نخندند و با جنس مذکر معاشرت نکنند. اما متاسفانه در اکثر خانواده‌ها از این تغییرات خبری نیست. دختران آن‌قدر با این «بکن‌ها» و «نکن‌ها» بزرگ می‌شوند که باور می‌کنند نسبت به مردان «انسان» کم‌تری هستند. همزمان پسران طوری بار می‌آیند که فکر می‌کنند چون فقط «مذکر» هستند، انسان والاتری نیز هستند. این ناخودآگاه، این اجازه را به آن‌ها می‌دهد که خود را صاحب تمام عیار جنس «مونث» بپندارند و بر آن‌ها امر و نهی کنند. پس برای برابری جنسیتی این کوچک و بزرگ کردن‌های کاذب را باید در همان ایام کودکی از بین برد و به هر دو جنس فرصت انجام دادن کارهایی که مردانه و زنانه پنداشته می‌شوند، داد. تغییر را باید از خانه شروع کرد و بعد آن را به اجتماع آورد. به هر دو جنس باید از خردسالی اجازه داده شود که با هم به‌عنوان دو انسان دوست باشند تا فردا در اجتماع یک گفت‌وگوی ساده میان دختر و پسر، هزار و یک حرف و حدیث را به دنبال نداشته باشد. اگر به دختران گفته می‌شود که مواظب رفتارهای شان باشند، به همان اندازه باید به پسران تذکر داده شود که چگونه با دختران انسانی رفتار کنند. هر دو جنس باید یاد بگیرند که با تمام تفاوت‌های شان «انسان» هستند؛ انسان‌هایی که به‌طور مساویانه از پس هر کاری بر خواهند آمد، چه در بیرون و چه در درون خانه و این قابلیت‌ها چیزی از «زنانگی» و «مردانگی» آن‌ها نخواهد کاست. بنابر این، مقالات و سخنرانی‌های افراد در مورد زنان و شعارها در دادخواهی‌های گروهی زمانی با ارزش و فمینیستی هستند که حقوق برابر اول در خانه‌های‌شان حاکم باشد.

سیمون دوبووار، فیلسوف، فمینیست و اگزیستانسیالیست فرانسوی در کتاب «جنس دوم» خود استدلال می‌کند که یک «انسان» زن زاده نمی‌شود بلکه «تبدیل» به یک زن می‌شود. دوبووار به همین منوال استنباط می‌کند که ساختارهای اجتماعی/ فرهنگی (هم‌چون ازدواج، مادری، روابط زن-مرد)، تاریخ و افسانه‌های محدود و تعریف شده دختران را از آوان کودکی مجبور به پذیرفتن نقش‌های معینی می‌کنند. این گونه است که زنان در جایگاهی پایین‌تر از مردان قرار می‌گیرند. هر چه پذیرفتن این جایگاه درونی‌تر شود، به همان اندازه زنان موجود «دیگری»تر به حساب می‌آیند. این مهم است که تاریخ افسانه‌های تعریف شده و ساختارهای اجتماعی/ فرهنگی به چالش کشیده شوند تا باشد که موجودیت زن به‌عنوان یک انسان تعریفی دوباره شود. دوبووار تاکید می‌کند، تا زمانی که سنت‌های سرکوب کننده و مردان تعریف کننده هویت زنان باشند «آزادی» پدیده‌ای خواهد بود در دور دست‌ها!

برای مبارزات فمینیستی، ابتدا باید فهمید که فمینیسم یعنی چه؟ تا مانند پیرمرد نیجریایی دچار سوء فهم نشویم. فمینیست‌ها برای برابری سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زنان با مردان مبارزه می‌کنند، مانند سیمون دوبووار! دوبووار با وجود منتقدان بسیار، هنوز در میان فمینیستان پر طرفدار است. دوبووار زن برابری خواه بود که با افکارش جامعه مردسالار و سنتی غرب را در سال ۱۹۴۹ و در سال‌های بعد از آن به شدت تکان داد. در موج‌های اول، دوم و سوم فمینیسم، کتاب «جنس دوم» سیمون دوبووار نقشی اساسی و مهمی بازی می‌کند. اندیشه‌های فمینیستی لیبرال، رادیکال، مارکسیستی، روانکاوانه و سوسیالیستی همواره به طرزهای مختلف از تئوری و نظریه‌های دوبووار قرض می‌گیرند. لذا وقتی دوبووار می‌گوید که «یک انسان «زن» زاده نمی‌شود بلکه «تبدیل» به یک زن می‌شود» را باید جدی گرفت و به طرز زندگی خود و اطرافیان‌مان با دقت بیشتری بایستی بنگریم و دنبال این جمله دوبووار در روزمرگی‌های‌مان بگردیم و راه حلی برای آن بیابیم تا باشد که یک «انسان» را با باورهای نادرست مان به یک «موجود دست دوم» تبدیل نکنیم.

سر انجام این‌که، فمینیست‌ها باور بر این دارند که مرد انسان «برتر» نیست بلکه انسانی است برابر با زن. در جامعه کنونی این‌که زن «جنس دوم» و «انسانی فرومایه‌تر» از یک مرد است به‌طور هولناکی نهادینه و پذیرفته شده است و تنها راه بیرون رفت از آن این است که زنان و مردان دانا، دوشا دوش هم برای از بین بردن سنت‌ها و رفتارهای ناشایست و دست و پاگیر جامعه کار کنند تا این مبارزات به آزادی و برابری واقعی ختم شود. بهتر این خواهد بود که این تلاش‌ها را هر کدام از خانه‌های مان آغاز کنیم تا هر کدام ما فارغ از جنسیت، فمینیست مبارزتر و انسانی بهتر از دیروز باشیم. در کنار هم با هم بگوییم:
همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس
که دراز است ره مقصود و من نو سفرم

نویسنده: مهشید مهجور

دیدگاه‌های شما
  1. من با فرهنگ ها و ممالک دیگه کاری ندارم، ولی در ایران باعث تمام این اتفاقات و اینکه زن رو موجودی بی ارزش و دست دوم خطاب میکنن ، اول اسلام و بعد جمهوری اسلامی، لعنت به تمامی اعراب و محمد و خاندان نجسش، لعنت بر علی و حسن و حسین و فاطمه و زهرا، لعنت بر تمامی پیامبران و امامان شیع و سونی، زنده باد زرتشت و جاوید شاهنشاه آریامهر.

  2. من توصیه میکنم که کتاب زن افغان دردام عنعنات مردود را مطالعه نمایید در این کتاب زن از تمام ابعاد مطالعه شده است.

  3. من طرف دار حقوق زنان هستم و لی فیمینیست که فعلا بار معنایی دارد نیستم . چون جامعه همیشه جهت حل مشکلات یک لبه افراطی پیدامیکند ، جنبش های فیمینیستی به تعریف اول خوب بودند ، اما باید پذیرفت که جامعه مدرن سراز جامعه سنتی برآورده ، عناصر وعومل را هم با خود دارد ، باید درمقابل حساسیت های آن نباید تند رو بود . وهمچنان کاربرد این جنبش ها در جوامع سنتی باعث زایش قطب مخالف موضوع میشود که دگیر پادزهری نیاز است به جامعه اسیب دیده . من علاقمندم سطح اگاهی جوامع وفرهنگ های وارزش های ان تغیر کند و اهسته آهسته درحال بلوغ وپختگی است وبشکل طبیعی به این دیگاه خواهد رسید . انقلاب وتحول یعنی دریدن ارزش ها وایجاد چاله سیاهی که امکان بروز هرنوع عنصرناشناخته خواهد بود.

  4. اون خانمایی ک حرف از دینو اسلامو اینا میزنن و میگن بجای این حرفا دینتنو بالاار ببزینو سرتونو مث کبک زیر برف نکنین لیاقتشون همینه!
    همینک جنس دوم شناخاه بشن!
    همینک هرلحظه بهشون بی احترامی بشه و بخاطر زن بودنشون تحقیر بشنو از خیلی از آرزو ها خواسته هاشون بزنن!
    خانم عزیز! باید بگم شما مث کبک سرتو کردی زیر برفو حالیت نیست!
    وقتی تو جامعه ما یه همچین زنایی پیدا میشن ک اینطور میگن و هیچ مخالفتی نمیکننو دوس دارن جنس درم شناخته بشن خب معلرمه ک جامعه هیچ تغییری نمیکنه!

    1. عزیزم اگه به چشم آسیب دیده نگاه کنی هر دوجنس بخاطر شرایطی آسیب دیده اند!ربطی به زن و مرد نداره!
      مشکلات و سختیهایی که روی دوش مردها هست رو دوش زنها بود الان همشون خمیده شده بودن!

  5. دقیق عالی و پرمهفوم به امید روزی که همه مردم جهان (زن و مرد) این موضوع را درک و تفکیک کنند که هیچ برتریتی زن از مرد و مرد از زن ندارد، بلکه زن و مرد مساوی میباشند، چه از حق و حقوق و چه از لحاظ توانایی و قدرت…

  6. چه ديدگاه هاي متفاوتي
    ارزش ها كه بي ارزش بشه و بي ارزش ها كه ارزش بشه همين ميشه
    توصيه ميكنم درباره ي جهان بيني اسلامي مطالعه كنيم و اعتقادات خودمان را بالا ببريم و
    به قول معروف سرمان را مثل كبك زير برف نبريم ….. قيامت نزديكه
    قرآن خواندن مداوم هرچند اندك سبب هشياري و زدودن غفلت هاست و روشن كننده ي راه از بيراهه

    1. شما سرتو کردی مث کبک زیر برفو هیچی حالیت نیست!
      شاید تودوس داری جنس دوم شناخته بشی و خیلی از خانم ها نخان! پس قراز نیست بی احترامی کنیو حرف مفت بزنی
      شما و امسال شماها لیاقتتون همینه

  7. اسلام دین کامل و پسندیده نزد خداوند است که برای امت آخرین پیامبر ش از جانب او تعالی برگزیده شده ، و در این دین آسمانی حقوقی برای زنان و مردان از جانب شارع که ویژه آنها می‌باشد وضع گردیده که در هیچ یکی از ادیان تحریف شده و مکتب خود ساخته دیده نشده! بناً پدیده فمینیسم که دارای قوانین وضعی میباشد در میان مسلمانان گنجایش ندارد ،اینکه بگوییم فمنیست هستیم به این معنی است که گویا اسلام انسان بودن مرد را نسبت به زن در رده نخست قرار داده!!
    یک مسلمان به این باور است که ،آنچه از قرآن و سنت استنباط نموده هیچ انسانی بر انسانی دیگری بر تری ندارد مگر تقوا
    به این اساس زن و مرد انسان هستند و یکسان به عنوان انسان و یا طور عموم به عنوان مردم خطاب خداوند قرار گرفته اند.
    هر گاه غیر مسلمانی یا مسلمانی متاثر از مفکوره غربی به ظن خودش اشتباهی در مسلمان میبند نباید انرا معیار قرار دهد زیرا عملکرد مسلمان معیار اسلام نیست بایست در جستجوی حکمت و برهان رود تا انتقاد

    1. هر درختی ی میوه داره میوه دین اسلام برا ما چی بود ؟جز این ‌ک همه چی داشتیم امدو گرفتشون وعده بهشت خیالی داد شادی هامون شد گریه برا مرگ مرده های اعراب لباس سفید زرتشتیمون شد سیاه خود شما ک دختری یا خانومی چادر سیاه باید بپوشی تازه ی پولی بهت میدن ک خودتو در اختیار اونا قرار بدی هر کی خواستگاریت امد کلا اسلام خوش بگذره بهت

  8. سلام خیلی ممنون متاسفانە ما جهان سومی ها آزادی را در لختی زنان میبینیم،یعنی تنها برای هوس ما پسران ومردان.

    1. ما فمینسم ها ازادی تو اینکه هرچی دلمون خواست بپوشیم میبینم و به جنسیت زده ای مثل تو توصیه میکنم فمینیست رو دنبال کنید

    2. خیر حرف شمارو‌ رد میکنم چرا که ازادی خواهی ما جهان سومی ها بخش کمیش در باره ی پوشش ازادانه هست و نمیشه اسمش رو لختی زنان بزاریم چون اگر شما هم توی گرمای تابستون با ۶ لایه لباس از کنار یک مرد با پیرهن و شلوارک رد میشدی متوجه تفاوت ها میشدی و درخواست ازادی برای حجاب و پوشش میکردی

  9. #زنان در گوهر وجودی و در غایت خلقتشان،هیچ تفاوتی با مردان ندارند؛اما متأسفانه همواره در طول تاریخ،و تحت حاکمیت‌های غیر الهیِ گوناگون، حقوقشان پایمال شده است.
    #زن_در_دولت_عدل_الهی

    سید #احمد_الحسن ع:
    #زنِ خردمند و زنی که قدرت مخاطب قرار دادن جامعه و تأثیرگذاری در آن را دارد، قطعاً در برابر جامعه، واجب اخلاقی بر گردن دارد؛ به‌خصوص که می‌بیند ظلم و ستم، مردمش و #حقوق آن‌ها را ناتوان کرده است و قطعاً دیگر #زنان باید او را پشتیبانی کنند.
    #زن_در_دولت_عدل_الهی
    ‏goo.gl/AnHprn

  10. #زنان در گوهر وجودی و در غایت خلقتشان،هیچ تفاوتی با مردان ندارند؛اما متأسفانه همواره در طول تاریخ،و تحت حاکمیت‌های غیر الهیِ گوناگون، حقوقشان پایمال شده است.
    #زن_در_دولت_عدل_الهی
    goo.gl/69hysb

  11. بهترين حقوق را به زن اسلام داده است تا جايكه نبي كريم صلي الله و عليه وسلم در كار هاي منزل با همسرانشان كمك مينمودند.

    1. اره اسلام بهترین حقوق و داده. اما تو کشور ما هیچکدوم از این حقا به ما داده نمیشه امیدوارم روزی برسه که حقمون و بتونیم بگیریم.

      1. مثل این میمونه که یه قانون خوب فقط روی کاغذ نوشته شده باشه (اسلام هم همینه خیلیا تا اسم دین و اسلام میاد گارد میگیرن و اونایی که به اسم دین دارن به نفع خودشون کار میکنن رو میبینن )بیشتر ما احساس میکنیم که اطلاعات داریم درباره‌ی هر مسله‌ای ولی واقعا یه لحظه هم فکر نمیکنیم که یک درصد اشتباه کنیم،(فمنیسم هم از دید بعضیا یه چیز بده ولی واقعا اون هدف اصلی کار نمی بینیم اگه کسی که بگه من فمنیسیمم یه کار اشتباه یا هرچیز دیگه انجام بده سریع کل موضوع فمنسیم رو میبریم زیر سوال و میگیم چیزه بدیه)به قول معروف یه کتاب رو از رو جلدش قضاوت نکنید ،خودتون یه ذره فارغ از چیزی که بقیه میگن رو اصل قضیه مطالعه کنید چه اسلام باشه چه فمنیسم ببینید واقعا جریان چیه امکان نداره اون چیزی باشه که بقیه فکر میکنن در حالی که شما از نظر بقیه برداشت میکنید

    2. دسشون واقعا درد نکنه اینکه مثلا ظرفارو جمع می کرده یعنی به زن بها می داده؟؟؟؟
      تمام زنهای پیغمبر با خیل عظیمی از زنهای دیگه مواجه می شدن که هر روز پیغمبر به تعدادشون اضافه می کرده و قطعا باعث ناراحتی همشون بوده اگه می خواهین بگین که باعث ترویج دین بوده که در پاسخ می گم عیسی مسیح با هیچ زنی ارتباط نداشت و یارانش الان بعد از بوداییسم از همه بیشترن

    3. چرا تو هر مسأله ای زود می خواید دینتون رو تبلیغ کنید؟ اسلام اصلا هم دین برابری نیست نه زن و مرد رو برابر میدونه نه انسانها رو

      1. آیا شما فرق مساوات و عدالت را میدانید؟
        در اسلام حق زن و مرد بر اساس عدل است نه مساوات.
        مثلا وقتی بگوییم حقوق مرد و زن مساوی است به این معنا که اگه یک مرد بوجی آرد یا برنج رو حمل میکند یک زن هم باید اینکار رو بکند.
        وقتی یک مرد کار های شاقه و سخت رو انجام میدهد یک زن هم باید بکند.
        اینه مفهوم مساوات
        اما عدالت یعنی اینکه مرد قدرت حمل این بوجی(خریطه)آرد یا برنج یا تحمل انجام کارهای سختر و شاقه رو داره چراکه قوت جسمی متفاوتری نسبت به زن دارد
        اما زن نمی تواند این کار ها رو بکند چرا که وجودش یا قوت فزیکی‌اش اینقدر نیست که بتواند کار های شاقه رو بکند.
        حالا شما بگویید کجای قوانین الله متعال حق رو در نظر نگرفته؟

    4. خفه شو و زر نزن ابله کم هوش
      مدرسه گاوداری شده، بازار کار چرخ گوشت
      خِر نویسنده رو بگیر نه قهرمان داستانو

    1. به انانیکه خودرا به اصطلاح فمنیست مینامند
      بیایید از از همین فمنیست های کودن بی پرسیم همنی اکنون که ایشان درخانواده ویا جامعه که زندگی مینمایند قوانین ویا انچه را فمنیست ها ادعا دارند درمورد مساوی بودن حقوق زن ومرد درهمه ابعاد وشیون زندگی بالای خود تطبیق نموده اند ایا به برمبنا ی فمنیست خود خانواده خودرا اعیار نموده اند شاید بطور کلی جواب منفی خواهد بود چرا………؟ نکته دراین هست که خداوند قدیر از همان اوان پیدایش انشان در روی زمین مرد وزن را نظربه خواص فزیکی عقلانی ئر هر بعد از شیونات خلقت بطور کلی متفاوت خلق نموده هست وهمیش بر هدایت خدمت برمحور زنان انسانها را رهنمایی نموده هست چنانچه روایت از حدیث انحضرت(ص) هست که مردی امد درحضور انحضرت گفت که مرا رهنمایی به کارهای خیر نما گفت بیرو خدمت مادرات را بیکن سه بار تاکید برمحور خدمت به زنان میورزد ودرمورد چهارم برایش میگوید خدمت پدرات را بیکن
      نکته دراین هست انانیکه سخن از فمنیست میزنند یکبار به وجود خود خلقت خود نظر بی اندارد که ایا زنان قوه فزیکی عقلی که دارند با مردان مقایسه میشود پس چگون انها برمحور حقوق مساوی داد میزنند ایا زنان چرخش ماشین های تولیدی را که فعلا وقبلا مردان انجام میدادند این کاررا انجام داده میتوانند……….؟ خلاصه کلام
      انانکه سخن از فمنیست میزند دشمت درجه یک زنها بوده تا دیروز درجامعه کفری وسیله شهورت رانی استفاده میشد امروز میخواهند دشمنی فراتر را درحقوق زنان انجام دهند امروز کشورهای دول غربی از زن نفرت خودرا اعلان میداند حاضراند با یک سگ میمون ازداوج نمایند نه با یک زن. اینها تحت نام حقوق مساوی زن ومرد زنان را اله دست مردها درهمه امورات زندگی قرار دهند .بس

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *